Związek Powiatów Polskich domaga się uchylenia art. 12 ust. 1a pkt 1 ustawy z dnia 14 marca 1985 roku o Państwowej Inspekcji Sanitarnej przewidującego, że w stosunku do podmiotów, dla których powiat jest organem założycielskim lub organem prowadzącym, lub w których powiat jest podmiotem dominującym - organem właściwym w sprawach należących do zakresu zadań i kompetencji Państwowej Inspekcji Sanitarnej nie jest państwowy powiatowy inspektor sanitarny, lecz państwowy wojewódzki inspektor sanitarny.
Starosta realizuje zadania z zakresu powiatowych służb, inspekcji i straży w imieniu administracji rządowej. Nie akceptujemy więc stanowiska, że można wybiórczo traktować jego działania, ograniczając zaufanie do obiektywności jego decyzji w sprawach dotyczących kontroli powiatowych jednostek organizacyjnych.
Zwracamy uwagę, że przywołany przepis nie tylko jest ustrojowym błędem, ale także niepotrzebnie podnosi również koszty funkcjonowania Państwowej Inspekcji Sanitarnej, w związku z koniecznością rozstrzygania na szczeblu wojewódzkim spraw o lokalnym charakterze.
Nie sposób też nie wspomnieć o tym, do jak kuriozalnych sytuacji przepis ten prowadzi w przypadku miast na prawach powiatu. Prezydent takiego miasta sprawuje zwierzchnictwo nad państwowym inspektorem sanitarnym szczebla powiatowego.
Zgodnie z przywołanym przepisem inspektor taki nie jest organem właściwym w odniesieniu np. do szkół średnich, jako że te należą do zadań powiatowych. Jest jednak organem właściwym w odniesieniu do podlegających temu samemu prezydentowi szkół podstawowych i gimnazjów – tylko i wyłącznie dlatego, że należą one do kompetencji gmin.
Prezes Zarządu
Związku Powiatów Polskich
(-) Marek Tramś