Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Gminne spółki osobowe: spółka komandytowo-akcyjna

Gminne spółki osobowe: spółka komandytowo-akcyjna fotolia.pl

Aby gmina (miasto) mogła założyć lub przystąpić do spółki komandytowo–akcyjnej konieczna jest uchwala organu stanowiącego, którą wykonuje organ wykonawczy. Kolejnym warunkiem powstania tej spółki jest zgromadzenie kapitału zakładowego w wysokości minimum 50 000 zł (art. 126 § 2 KSH).

Gmina (miasto) może w spółce komandytowo–akcyjnej zostać zarówno komplementariuszem (odpowiada za zobowiązania spółki bez ograniczeń) jak i akcjonariuszem (nie odpowiadającym za zobowiązania spółki). Aby utworzyć spółkę konieczny jest udział co najmniej dwóch podmiotów: komplementariusza i akcjonariusza.

Powstanie spółki komandytowo-akcyjnej wymaga także sporządzenia jej statutu (art. 130 KSH) w formie aktu notarialnego, który podpisać muszą wszyscy komplementariusze.

W świetle art. 10a ustawy o gospodarce komunalnej w spółkach z udziałem jednostek samorządu terytorialnego działa rada nadzorcza. Przepisu tego nie można traktować jak przełamania ustanowionych w przepisach kodeksu spółek handlowych podstawowych organów spółek osobowych (K. Kohutek, Komentarz do art. 10a ustawy o gospodarce komunalnej). W spółkach jawnych i komandytowych z udziałem jednostek samorządu terytorialnego nie można więc ustanowić rady nadzorczej. Możliwość taką przewiduje art. 142 § 1 KSH w odniesieniu do spółek komandytowo-akcyjnych. Ustanowienie rady nadzorczej jest nawet obowiązkowe gdy liczna akcjonariuszy przekroczy 25 osób. Udział gminy (miasta) w spółce komandytowo – akcyjnej w świetle art. 10a ustawy o gospodarce komunalnej oznacza obowiązek utworzenia rady nadzorczej. W przypadku gdy gmina (miasto) jest komplementariuszem, członkiem rady nadzorczej nie może być pracownik urzędu gminy (miasta) – art. 142 § 3 KSH.

Kadencja członka rady nadzorczej w spółkach z większościowym udziałem jednostek samorządu terytorialnego trwa 3 lata. Za udział większościowy uznaje się taki udział który każdorazowo daje gminie możliwość podjęcia określonej decyzji, czyli uzyskanie bezwzględnej większości głosów na walnym zgromadzeniu.

Gmina ma realny wpływ na wybór członków rady nadzorczej gdy jest jedynym akcjonariuszem lub posiada większość głosów na walnym zgromadzeniu.

W przypadku gdy gmina nie jest jedynym komplementariuszem jej nazwa nie musi widnieć w nazwie spółki komandytowo akcyjnej. Natomiast jeżeli jest akcjonariuszem to umieszczenie jej nazwy w nazwie spółki powoduje że odpowiada ona za zobowiązania spółki jako komplementariusz.

Akcjonariusze nie mogą brać udziału w prowadzeniu spraw spółki. W sprawach przekraczających zakres zwykłego zarządu wymagana jest zgoda wszystkich komplementariuszy również wyłączonych od prowadzenia spraw spółki. W przypadku przekazania walnemu zgromadzeniu lub radzie nadzorczej prowadzenia spraw spółki wówczas komplementariusz zostaje pozbawiony tego prawa. W walnym zgromadzeniu uczestniczą komplementariusze oraz akcjonariusze. Jedna akcja daje prawo jednego głosu (w przypadku akcjonariuszy statut może zawierać odmienne postanowienia).

Gdy gmina (miasto) jest jedynym komplementariuszem wówczas w przypadku jej wystąpienia dochodzi do rozwiązania spółki (statut może przewidywać że w takim przypadku spółka komandytowo-akcyjna zostanie przekształcona w inny typ spółki). Ogłoszenie upadłości akcjonariusza w przypadku gdy jest nim gmina (miasto) nie ma zastosowania do spółek z udziałem JST.

Prawo wypowiedzenia umowy spółki przysługuje tylko komplementariuszowi. Do rozwiązania i likwidacji spółki komandytowo akcyjnej stosuje się odpowiednie w tym zakresie przepisy dotyczące spółki akcyjnej. Likwidatorami są komplementariusze mający prawo prowadzenia spraw spółki.

Gmina (miasto) będąc komplementariuszem:

  1. ma większy wpływ na prowadzenie spraw spółki i jej reprezentacje
  2. będąc jedynym komplementariuszem może samodzielnie prowadzić całość spraw spółki

Gmina będąca akcjonariuszem:

  1. obowiązana jest do dostarczania kapitału
  2. będąc jedynym akcjonariuszem ma większy wpływ na decyzje zapadające na walnym zgromadzeniu
  3. ponosi ryzyko utraty wniesionego kapitału.
Pt., 30 Sp. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka