W raporcie "Analiza dobrych praktyk w obszarze e-administracji" opublikowanym przez Centrum Projektów Informacyjnych MAC znaleźć można interesujące zestawienie określające rekomendacje dotyczące serwisów www. Są one na tyle uniwersalne, że przydatne będą także przy tworzeniu internetowych serwisów samorządowych. W kolejnych tygodniach będziemy je po kolei przybliżać.
Dzisiaj opisane obszary to: nawigacja, tworzenie i elementy treści.
Nawigacja - rekomendacje:
- Podstawy elementów nawigacyjnych (menu):
- elementy nawigacyjne są wystarczająco widoczne (łatwo postrzegane przez większość użytkowników);
- menu zawiera łącze do strony głównej;
- jest zaznaczona właśnie oglądana strona lub sekcja;
- relacja pomiędzy stronami jest czytelna. Struktura menu powinna obrazować architekturę informacji i zależności w drzewie strony (tj. które strony są nadrzędne, które leżą niżej w hierarchii informacji, jaka jest zależność pozioma – strony na tym samym poziomie ważności);
- rozwijane menu są używane oszczędnie.
- Skuteczne wykorzystanie łącz:
- łącza odróżniają się od reszty tekstu;
- odróżnienie łącz odwiedzonych od nieodwiedzonych;
- treść łącza (etykieta) jest zrozumiała i informuje o tym, do czego prowadzi;
- treść łącza (etykieta) jest oszczędna w słowach;
- treść nie zawiera nadmiaru łącz (w stosunku do reszty tekstu);
- łącza są tekstowe (nie graficzne);
- odróżnij łącza wewnętrzne od zewnętrznych.
- Wspólne elementy nawigacyjne:
- istnieje „breadcrumb" (menu okruszkowe);
- istnieje nawigacja w obrębie tekstu.
- Przewijanie strony:
- unikaj przewijania poziomego;
- strona powinna reagować na przewijanie pionowe (rolka myszy);
- duże bloki tekstu powinny być dzielone na podstrony (unikaj zbyt długich stron).
Tworzenie treści - rekomendacje:
- Użycie list wypunktowanych zamiast wyliczeń po przecinku.
- Spójne formatowanie treści podstron (zachowanie szablonów wyglądu i formatowania).
- Podstawy redagowania tekstu:
- układ odwróconej piramidy w strukturze tekstu i sekcji. Najważniejsze informacje powinny być umieszczone na początku (tytuł), później idąc w dół powinny znajdować się główne fakty (podsumowanie, skrót, lead), a następnie informacje mniej znaczące/rozwinięcie. Układ odwróconej piramidy określa też proporcje tekstu na poszczególnych poziomach hierarchii ważności.
- ważne informacje na początku tekstu (linków, paragrafów).
- używaj prostego języka i krótkich słów.
- zdania powinny być krótkie (do 21 słów), a paragrafy po maksymalnie 6 zdań.
- używaj tabel i diagramów poniżej treści, które je opisują.
- określ słownik pojęć i używanych skrótów.
- Użycie obrazków:
- unikaj obrazów zawierających tylko tekst.
- animacji używaj tylko w uzasadnionych przypadkach.
- Okna wyskakujące (pop-up):
- jasno oznacz, która akcja powoduje pojawienie się takiego okna.
- przycisk do zamykania okna jest dobrze widoczny.
- nie wyświetla się więcej niż jeden popup lub okno modalne jednocześnie.
cdn
Źródło: Analiza dobrych praktyk w obszarze e-administracji, CPI MAC