Pierwszym z elementów oceny postawy ocenianego pracownika samorządowego może być aspekt podejmowania przez niego decyzji i przejmowania odpowiedzialność, w tym umiejętność określenia, kiedy i jaką decyzję należy podjąć w oparciu o obiektywną analizę dostępnych informacji i rozwiązań. Ważnym jest tu także ponoszenie odpowiedzialności za rezultaty.
Do przykładów zachowania nieskutecznego możemy przypisać:
- Unikanie podejmowania decyzji, przenoszenie na innych odpowiedzialność za podejmowanie decyzji
- Trwanie przy złych decyzjach
- Podejmowanie pochopnych decyzje w oparciu o subiektywną analizę informacji
- Nie analizowanie następstw decyzji.
Natomiast zdecydowanie skuteczne zachowania to:
- Przekładanie decyzji i zadań na poziom operacyjny
- Branie odpowiedzialność za skutki podjętych decyzji
- Gotowość ponownego przemyślenia decyzji i przyznanie się do błędu
- Podejmowanie niezależnych decyzji na podstawie wiarygodnej i dokładnej analizy informacji
- Zdolność uzasadnienia i obronienia swojej decyzji
- Podejmowanie decyzji w odpowiednim czasie
- Podejmowanie decyzji w granicach i na podstawie przepisów prawa
- Wykazanie się rzetelnością, bezstronnością, profesjonalizmem i etyczną postawą
- Wykazanie się samodzielnością w rozwiązywaniu problemów w ramach strategii
- Umiejętność rozpoznania istoty problemu oraz określenia jego przyczyny.
Źródło: "Nowoczesne zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji samorządowej. Wykorzystanie zarządzania kompetencjami do doskonalenia funkcjonowania administracji - poradnik", B. Skóbel, Warszawa 2011