Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Uproszczenia procedur realizacji projektów i sposobu ich finansowania w perspektywie 2014-2020

Uproszczenia procedur realizacji projektów i sposobu ich finansowania w perspektywie 2014-2020 fotolia.pl

Zrzeszenia Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów Województwa Lubuskiego, zajęło stanowisko w sprawie uproszczenia procedur realizacji projektów i sposobu ich finansowania w perspektywie 2014-2020.

W przedmitowym wystąpieniu czytamy: "Kończący się okres wsparcia 2007 – 2013, stanowi cenną, praktyczną wiedzę, w jaki sposób zmienić procedury, by stały się prostsze, przejrzyste i bardziej przyjazne beneficjentom unijnych projektów.

Postulujemy o uwzględnienie następujących zmian:

  1. Wykorzystanie możliwości, jakie oferuje e-urząd, podpis elektroniczny, usługi kurierskie. Proponujemy uproszczenie procedur związanych z wprowadzeniem wszelkich zmian projektowych (umów), obecnie wymagających podpisu kierownika jednostki administracyjnej. Nadal stosowane, osobiste doręczanie i podpisywanie dokumentacji jest wręcz archaiczne. Realizowane powyższego za pomocą tradycyjnej poczty, czy choćby firm kurierskich, w miejsce obowiązkowego stawiennictwa osobistego (co częstokroć koliduje z bieżącymi wykonywanymi obowiązkami, generuje wysokie koszty podróży w celu złożenia jednego podpisu, utrudnia tryb pracy urzędu itp.) znacznie uprościłoby faktyczne realizowanie projektów. Szacujemy, że oszczędności, które powstaną tylko z tego tytułu sięgną kilkuset tysięcy złotych. Zaoszczędzimy także cenny czas burmistrzów i skarbników gmin.
  2. Zastąpienie wielu wymaganych dokumentów – oświadczeniem wójta/burmistrza/prezydenta, składanym pod odpowiedzialnością karną.

Analiza stanu zadłużenia gmin i wynikające z niego niewielkie możliwości absorpcji nowych środków Unii Europejskiej mocno ograniczają możliwość kreowania przez gminy projektów inwestycyjnych, stąd postulujemy o:

  1. Wprowadzenie zasady prefinansowania, co wzmocni płynność finansową gmin.
  2. Uznania podatku VAT, jako kwalifikowany.
  3. Przyjęcia, jako generalną normę, 85-procentowego dofinansowania projektu.

Zrzeszenie Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów Województwa Lubuskiego zwraca się w szczególności do: Ministra Rozwoju Regionalnego, Ministra Administracji i Cyfryzacji, oraz do przedstawicieli regionalnych władz samorządowych – Marszałka Województwa Lubuskiego i Zarządu Województwa o uwzględnienie naszych postulatów na etapie programowania krajowych i regionalnych programów operacyjnych. Okres programowania 2014-2020 r. będzie trudnym i pełnym wyzwań, co wymaga już w chwili obecnej wzmożonych działań zarówno ze strony Państwa, jak i samorządu. Wprowadzenie proponowanych uproszczeń i form pomocy, dałoby wyraźny impuls do rozwoju i zwiększyłoby szanse na przełamanie finansowych problemów polskich jednostek samorządu terytorialnego."

Źródło: www.lubuskiegminy.pl

Pon., 24 Czrw. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka