Rząd podjał uchwałę w sprawie przyjęcia projektu zmienionego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, przedłożoną przez ministra rozwoju regionalnego.
Zmiany w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko mają zapewnić efektywne wykorzystanie środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z uwzględnieniem sytuacji społeczno-gospodarczej. W efekcie mają umożliwić m.in. realizację nowych projektów infrastrukturalnych.
Przewidziano trzy rodzaje zmian: finansowe (dotyczące przesunięcia środków między priorytetami), rzeczowe (chodzi o modyfikacje wskaźników wykonania rzeczowego) i pozostałe (czyli doprecyzowujące i uzupełniające opisy priorytetów).
Najważniejsze są zmiany finansowe, które polegają na przesunięciu środków unijnych między priorytetami, co umożliwi wsparcie nowych inwestycji. Ponadto, w ramach zmian finansowych, podniesiona zostanie stopa dofinansowania, tj. zwiększy się poziom dofinansowania unijnego, a tym samym zmniejszy poziom wsparcia budżetowego.
W rezultacie tych przesunięć ok. 47 mln euro trafi na wsparcie projektów przygotowawczych dla inwestycji drogowych, które umożliwią rozwój sieci drogowej TEN-T w latach 2014-2020, a ok. 53 mln euro zostanie przekazane na projekty transportu miejskiego. W przypadku priorytetu VII (Transport przyjazny środowisku), w ramach którego realizowane są m.in. projekty dotyczące transportu miejskiego i inwestycji kolejowych, zwiększy się stopa dofinansowania unijnego z 66,23 do 80 proc. Z kolei na wsparcie dodatkowych projektów w sektorze szkolnictwa wyższego zostanie przeznaczone ok. 18 mln euro.
Wprowadzenie tych zmian zostało poprzedzone konsultacjami w ramach Komitetu Monitorującego PO IiŚ, w tym z przedstawicielami wszystkich instytucji pośredniczących PO Infrastruktura i Środowisko oraz było konsultowane w trybie roboczym z przedstawicielami Komisji Europejskiej. Po podjęciu tej uchwały przez rząd, zmieniona wersja dokumentu zostanie przekazana Komisji Europejskiej do zatwierdzenia.
Uchwała weszła w życie z dniem podjęcia.
Źródło: KPRM