Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Do jakiej spółki powiat przystąpić nie może (przynajmniej na razie, bo w Sejmie nowelizacja)?

Uchwała w sprawie przystąpienia powiatu do spółki, której przedmiot działania wykracza poza u ustawowy zakres zadań powiat, narusza istotnie przepisy ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o gospodarce komunalnej, w tym zakresie.

Według art. 6 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej. Według art. 1 ust. 2 ustawy o gospodarce komunalnej, gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Według art. 2 tej ustawy, gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach zakładu budżetowego lub spółki prawa handlowego.

Powołane przepisy ograniczają zakres przedmiotowy działalności gospodarczej powiatu do działalności o charakterze użyteczności publicznej. Przekroczenie tych granic stanowi naruszenie prawa. Ustawa o gospodarce komunalnej dopuszcza przekroczenie granic sfery użyteczności publicznej tylko w działalności gmin i województw. Takiego wyjątku nie dopuszczono w zakresie powiatu.

Tak więc z uwagi na przedstawione ograniczenia ustawowe zakresu zadań, powiat może przystępować jedynie do takich spółek, których przedmiot działania mieści się w ustawowym zakresie zadań powiatu (art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym). Nie wystarczy, gdy zadania powiatu są zbieżne z przedmiotem działalności spółki. (Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 14 października 2010 r. III SA/Wr 537/10).

Jednocześnie Naczelny Sąd Administracyjny niejako uściślając wcześniejsze stwierdzenie (w orzeczeniu wydanym w innej sprawie) podkreślił, że nie wszystkie zadania własne jednostek samorządu terytorialnego mogą być uznane za zadania o charakterze użyteczności publicznej. Przymiot ten posiadają jedynie te z zadań własnych których celem jest nieprzerwane i bieżące zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnych. (Wyrok NSA z dnia 16 maja 2006 r, II OSK 288/06).

Śr., 29 Mj. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka