Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Pozwolenie na budowę w nowej odsłonie

Pozwolenie na budowę w nowej odsłonie fotolia.pl

Budowę obiektu budowlanego w Polsce rozpoczynamy od uzyskania ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę. Falę spekulacji na temat rezygnacji z konstrukcji „pozwolenia na budowę” wywołało ogłoszenie Projektu założeń do projektu ustawy - Prawo budowlane.

W świetle obowiązującego przepisu (art. 3 ust. 12 ustawy Prawo budowlane) pozwolenie na budowę to decyzja administracyjna zezwalająca na rozpoczęcie i prowadzenie budowy lub wykonywania robót budowlanych innych niż budowa obiektu budowlanego. Z założeń ogłoszonych przez Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wynika, że pozwolenie na budowę jak najbardziej zostanie utrzymane, zmienią się jedynie warunki w jakich konieczne będzie jego wydawanie.

Ponadto planuje się wprowadzenie nowej formy uzyskania akceptacji na rozpoczęcie robót budowlanych.
Kierując się tezami zawartymi w orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego z dnia 20 kwietnia 2011, w sprawie Kp 7/09 (LEX nr 2503043) wprowadzony zostanie podział wymagań formalnych ze względu na grupy obiektów podlegające przepisom ustawy. Jako zasadę uznane zostanie uzyskanie przez inwestora zgody budowlanej – jako forma akceptacji zgłoszenia zamiaru wybudowania obiektu (milcząca zgoda). Forma ta będzie miała charakter zgłoszenia z projektem budowlanym.

Ponadto ustalone zostaną katalogi obiektów, które:

  • Nie będą wymagały zgody budowlanej
  • Wymagać będą zgody na podstawie zgłoszenia bez projektu budowlanego
  • Wymagać będą pozwolenia na budowę

W przypadku obiektów niewymagających zgody ustawodawca ma na myśli niewielkie obiekty budowlane w większości z obowiązującego art. 29 ust.1. Zgłoszenie bez konieczności sporządzania projektu miało by dotyczyć pozostałych obiektów powyższego przepisu, które to są nieco większe i mają większy wpływ na otoczenie niż niewymagające zgody.

W kwestii kluczowej dla niniejszego opracowania, a mianowicie pozwolenia na budowę w dalszym ciągu obowiązywać będzie zasada, że nie można odmówić wydania pozwolenia w przypadku spełnienia wszystkich z koniecznych warunków, wprowadzona zostanie możliwość opatrzenia decyzji klauzulą natychmiastowej wykonalności, a także możliwość uzyskania przez inwestora pozwolenia na budowę dl obiektu, który w świetle ustawy takiego pozwolenia nie wymaga.

W założeniach do projektu ustawy – Prawo budowlane enumeratywnie wskazano obiekty, dla których koniecznym będzie uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę a mianowicie:

  • Wymagające przeprowadzenia oceny działania na środowisko
  • O wysokości powyżej 12 m
  • O kubaturze przekraczającej 5000 m3
  • O rozpiętości podpór konstrukcyjnych powyżej 12 m
  • Których obszar oddziaływania wykracza poza granice działki.

Ustawodawca wskazuje, iż takie rozwiązanie ma na celu usunięcie poczucia przeregulowania które objawia się w konieczności uzyskiwania decyzji o pozwoleniu na budowę poprzedzonej przedstawieniem innych aktów administracyjnych – zgód, stanowisk, uzgodnień. Obwiązująca zasada dająca możliwość rozpoczęcia robót budowlanych od uprzedniego uzyskania decyzji ostatecznej (wyjątki wskazane w art. 29 ust. 1, art. 31 ust. 1) stwarza według ustawodawcy niepotrzebny obowiązek prowadzenia postępowania administracyjnego w przypadku mało istotnych robót budowlanych, posiadających znikomy wpływ na otoczenie.

Niedz., 9 Wrz. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka