Uwielbiasz podróżować, ale nie wiesz, co zrobić, gdy zdarzy się nagły wypadek - twój lot jest odwołany lub stracisz paszport? Istnieją przepisy unijne, które czynią życie podróżnych łatwiejszym. Oto kilka najważniejszych wskazówek wartych zapamiętania.
Jeśli potrzebujesz pomocy w sytuacjach kryzysowych (policja, straż, medycyna), pamiętaj o:
- Telefonie 112 - darmowym w całej UE numerze alarmowym, który działa również w Turcji, Chorwacji i Czarnogórze.
Nie zapomnij zabrać ze sobą w podróż bezpłatnej Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego, którą można otrzymać od krajowego dostawcy ubezpieczeń zdrowotnych:
- uprawnia ona zagranicznych podróżnych do pilnej pomocy medycznej w 27 państwach członkowskich UE oraz Liechtensteinie, Norwegii i Szwajcarii;
- podróżni mogą korzystać z pomocy na tych samych warunkach i za jednakową cenę jak osoby ubezpieczone w tym kraju (w niektórych krajach jest to bezpłatne).
Jeśli Twój lot lub pociąg jest opóźniony lub odwołany masz prawo na mocy przepisów UE do:
- zwrotu kosztów w przypadku dużego opóźnienia, odwołania lotu, odmowy przyjęcia na pokład;
- pomocy (posiłki, zakwaterowanie) podczas oczekiwania na opóźnioną podróż lub przekierowania.
- więcej o prawach pasażerów można się dowiedzieć klikając tutaj.
Jeśli jesteś aresztowany, stracisz paszport lub potrzebujesz innej pomocy konsularnej poza UE, ale Twój kraj nie posiada misji dyplomatycznej w tym kraju:
- możesz zwrócić się do każdej ambasady lub konsulatu kraju UE
- masz prawo do pomocy ze strony tej ambasady na tych samych warunkach jak obywatele jej państwa.
I na koniec: nie musisz wyłączać telefonu podczas pobytu za granicą (w innym państwie członkowskim UE), ponieważ od 1 lipca można rozmawiać i surfować w internecie taniej niż dotychczas. Dowiedz się więcej o nowych opłatach roamingowych klikając tutaj.
Źródło: Parlament Europejski