Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Sposoby Polaków na pomaganie. 57% z nas robi to, by stać się lepszym człowiekiem

Sposoby Polaków na pomaganie. 57% z nas robi to, by stać się lepszym człowiekiem fot.canva

Sposobów na to, by komuś pomóc, jest wiele - a każdy z nich równie dobry. Z ogólnopolskiego badania Biostat, zrealizowanego dla Fundacji DKMS wynika, że pomagając komuś bezinteresownie, otrzymujemy zastrzyk pozytywnych emocji. Odczuwamy wówczas przede wszystkim zadowolenie (59%) i radość (55%), ale towarzyszy nam również poczucie, że jesteśmy potrzebni (47%) oraz możemy poprawić lub zmienić czyjeś życie (38%). W 2024 r. blisko 15 mln Polaków przekazało 1,9 mld złotych organizacjom pożytku publicznego (OPP) z tytułu 1,5% podatku za ubiegły rok. Co jeszcze o nas, jako społeczeństwie, mówią wyniki? Czy weryfikujemy akcje pomocowe, w które się angażujemy?

Dla 57% respondentów bezinteresowna pomoc jest sposobem na to, by stać się lepszym człowiekiem. Pomagamy również dlatego, że takie działania uznajemy za piękne (43%). Napędza nas radość osób obdarowanych pomocą (37%), ale również własna satysfakcja (36%). Niezależnie od tego, co nas motywuje do działania na rzecz innych, łączy nas wspólny mianownik – chcemy pomagać.

Indywidualnie – zdecydowanie tak, a społecznie?

Chociaż aż 83% respondentów zadeklarowało, że w ostatnim czasie zrobiło coś dla kogoś bezinteresownie, to gdy uczestnicy badania musieli wypowiedzieć się o pomocy w kontekście społeczeństwa, odpowiedzi były zróżnicowane i pojawiła się w nich zauważalna niepewność.

Najwięcej badanych (33%) nie potrafiło udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy współczesne społeczeństwo chce pomagać bezinteresownie? 30% z nas twierdzi, że „raczej nie”, a 24%, że „raczej tak”. Osoby przekonane o bezinteresownej pomocy współczesnego społeczeństwa stanowiły tylko 4% badanej grupy.

Wyniki pokazują, że przez pryzmat społeczny patrzymy na siebie dość krytycznie. Niesłusznie, bo przecież już nie raz w trudnych sytuacjach udowodniliśmy (np. pandemia, wojna w Ukrainie, powódź na Dolnym Śląsku), że pomoc mamy zapisaną w genach. Przykładem są też nasze coroczne deklaracje podatkowe, bo przy ich okazji chętnie udzielamy pomocy, która nic nas nie kosztuje, a która to realnie pomaga wesprzeć ważne dla nas ce

Według podsumowania Ministerstwa Finansów, w 2024 r. Polacy przekazali 1,9 mld złotych organizacjom pożytku publicznego (OPP) z tytułu 1,5% podatku za ubiegły rok. Wsparcie przy rozliczeniu PIT za 2023 rok okazało blisko 15 mln podatników.

Ci respondenci, którzy nieco przychylniej patrzyli na społeczeństwo, stwierdzili, że chce ono pomagać bezinteresownie ze względu na potrzebę niesienia pomocy (59%) czy odczuwania satysfakcji, która jest motywatorem (40%), a 39% wskazało na potrzebę społeczeństwa w byciu lepszym.

Chcemy widzieć efekty zaangażowania

Dla aż 60% Polaków widoczne efekty ich zaangażowania w działania pomocowe są ważne, z czego dla 46% bardzo ważne, a dla pozostałych 14% – dość ważne. I nic dziwnego, bo rezultaty dają nam poczucie sensu. Zauważamy, że nasze wsparcie naprawdę coś zmienia i to motywuje nas do dalszego działania. Utwierdzamy się w przekonaniu, że warto pomagać. Dla co trzeciego badanego (33%) natychmiastowe efekty nie mają znaczenia.

Mówimy – „sprawdzam”

Jesteśmy altruistami, pomagamy, ale staramy się robić to w sposób mądry. Zdecydowana większość badanych zadeklarowała (77%), że zanim włączy się w pomoc, weryfikuje status danej organizacji, jej cele, a także zbiórki, które są przez nią realizowane. 14% respondentów nie sprawdza tych kwestii.

Motywuje nas efekt „kuli śnieżnej”

Razem możemy więcej – bardzo mocno wierzymy w to hasło. Ponad połowa respondentów (55%) potwierdziła, że fakt, iż dużo osób angażuje się w pomoc na rzecz jednej organizacji, fundacji, osoby czy akcji motywuje ich do tego, aby również dołożyć swoją pomocową cegiełkę. Dla 28% nie ma to znaczenia, a pozostali uczestnicy badania nie potrafili udzielić jednoznacznej odpowiedzi.

„Last call” na rozliczenie i pomoc potrzebującym

Termin na coroczne rozliczenie kończy się już 30 kwietnia. Polacy, składając deklaracje PIT, mogą samodzielnie zdecydować na jaki cel przeznaczą w tym roku 1,5% podatku. Warto przy tym podkreślić, że ten gest nic nas nie kosztuje, a realnie pomaga osobom potrzebującym. W ten prosty sposób możemy wpływać na otaczającą nas rzeczywistość, kształtować ją i zmieniać na lepszą. Dziś to my możemy okazać wsparcie innym – kiedyś tej pomocy mogą potrzebować nasi bliscy lub my sami.

1,5% - co warto wiedzieć?

Od 2023 r. można przekazywać 1,5% podatku, a nie – jak w latach poprzednich – 1%. Co ważne, z punktu widzenia procedury rozliczeń, dla podatnika nic się nie zmieniło – wszystko wygląda tak samo, a on sam nie ponosi dodatkowych kosztów. Przed 2023 r. 99% podatku trafiało do urzędu, a 1% do wskazanej przez osobę rozliczającą się organizacji. Po zmianie, 98,5% podatku trafia do fiskusa, a 1,5% na wybrany przez podatnika cel. Mówiąc najprościej, te dodatkowe 0,5% (z 1% na 1,5%) jest przesunięte z kwoty, która i tak trafiłaby do Skarbu Państwa.

Źródło: IP

Wt., 15 Kw. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Ewelina Kocemba