Small talk to technika rozmowy polegająca na krótkich niezobowiązujących pogawędkach towarzyskich, przydatna również w kontaktach z partnerami biznesowymi.
Spotkanie ze znajomym bądź z współuczestnikiem podejmowanej inicjatywy dobrze jest zacząć rozmową na tematy neutralne, zanim przystąpimy do spraw istotnych. Człowiek bowiem lubi czuć się traktowany indywidualnie, a nie wyłącznie jak podmiot załatwianej sprawy. Rozmowę można zacząć od refleksji na temat wyglądu danego miejsca, znanych informacji na jego temat, pogody i zmian które mają w niej zajść o ile wcześniej zaczerpnęliśmy informacji na jej temat w gazecie bądź internecie. Zwykle takie rozpoczęcie rozmowy postrzegane jest jako bezpieczne.
Zamierzając budowę głębszych relacji w przyszłości należy unikać tematów tabu, które w mgnieniu oka z miłej pogawędki mogą wywołać niepożądany skutek zażenowania, braku porozumienia a nawet zerwania kontaktu.
Rozmowę planujemy w sposób lekki i unikamy pewnych zachowań zniechęcających rozmówców, np.:
- rozpoczynanie rozmowy od krytyki,
- przepraszanie za brak wiedzy,
- opowiadanie o rzeczach (np. filmach, książkach) poza znajomością rozmówcy,
- rozpoczynanie rozmowy, gdy nie ma się na nią czasu.
Wśród bezpiecznych tematów od których można zacząć pogawędkę znajdą się na pewno:
- zainteresowania i pasje,
- pogoda,
- wiadomości dnia,
- praca zawodowa,
- miejsce pracy,
- sport,
- pytania do rozmówcy,
- wspólni znajomi,
- urlop, plany urlopowe,
- komplementy.
Tematami tabu, nie nadający się do rozmowy small talk, są:
- choroby,
- śmierć,
- kwestie religijne,
- kwestie rasowe,
- kwestie polityczne,
- obmawianie nieobecnych,
- głębokie tematy,
- historyjki o swoich dzieciach.
Rozpoczynanie rozmowy metodą small talk ze znajomym lecz również z partycypantami nie powinna przekroczyć ramy czasowej 15 - 20 minut. Warto jednak otworzyć tą techniką rozmowę na tematy neutralne tworzące więź, która z kolei ułatwi przejście sprawy do sedna.
Źródło: akademiaparp.gov.pl