Częstym błędem szefów jest przekonanie, że istnieją techniki motywowania, które tak samo działają na każdego pracownika. Dotyczy to szczególnie pieniędzy.
Najczęstsze błędy motywacyjne szefów pochodzą z dwóch przekonań:
- "to co jest motywujące dla mnie, na pewno tak samo działa na innych" lub
- "techniki motywowania, które sprawdzą się w jednym przypadku, sprawdzą się też w innych, gdyż wszystko na wszystkich zawsze działa tak samo".
Tego typu myślenie jest błędne, szczególnie w odniesieniu do motywującej funkcji pieniędzy. Bo choć pieniądze często odgrywają istotną rolę, to jednak ich siła motywacyjna nie jest bezwzględna. Jednym z przykładów może być motywowanie przez podnoszenie zarobków, które zazwyczaj związane jest z dokładaniem pracownikowi dodatkowych obowiązków. W rezultacie pracownik staje się dobrze opłacaną „maszyną roboczą”. Jego zarobki są wysokie, ale prawie cały swój czas spędza w pracy. W pewnym momencie orientuje się, że nie ma czasu na odpoczynek ani na spożytkowanie zarobionych pieniędzy. Może okazać się, że dodatkowe pieniądze nie wynagradzają mu strat związanych z brakiem czasu.
Kierownik, chcący skutecznie motywować swoich pracowników, powinien najpierw dokładnie ich poznać. Tylko wówczas będzie mógł dopasować właściwy dla każdej z osób system motywacji.
Nie istnieje jedna uniwersalna metoda motywowania pracowników. Ludzie mają różne potrzeby i priorytety, dlatego metoda powinna być dopasowana do pracownika.
Źródło: Akademia PARP