Słowa „branding” weszło już w Polsce do powszechnego użycia. Branding stał się częścią firm i organizacji, a nawet pojedynczych osób. Na czym zatem polega ów branding?
Branding, czyli budowanie świadomości marki polega na kreowaniu i utrzymaniu pozytywnego wizerunku konkretnej marki w umysłach konsumentów.
Marka jest koncepcją, którą klienci kojarzą z oferowanymi przez firmę produktami czy usługami. Jest ona ściśle związana z reputacją. Aby marka była kojarzoną z dobrą jakością musi mieć dobrą reputację i wierną grupę stałych klientów.
Najczęściej stosowane metody budowania świadomości marki to:
- dobór odpowiedniej nazwy marki,
- logo,
- hasła reklamowego,
- adresu strony internetowej,
- ogólnego wzoru wyglądu oraz przekazu materiałów reklamowych.
Wszystkie te sposoby muszą być ze sobą powiązane, stanowić spójną całość przekazu marketingowego, oraz być skierowane do konkretnej grupy docelowej.
Jednym z najważniejszych parametrów zarządzania marką jest świadomość marki. Świadomość marki odzwierciedla jej stan w świadomości klientów. Pokazuje gotowość i chęć klienta do zakupu produktu konkretnej marki.
Świadomość marki można badać na trzech poziomach. Wyróżnia się zatem:
- Świadomość natychmiastową (top-of-mind). Top-of mind wskazuje, która marka kategorii produktów lub usług jest pierwszą rozważaną marką w momencie decyzji o zakupie. Wysoka wartość top-of-mind marki X wyrażona w procentach mówi jak duży odsetek badanych respondentów rozważa markę X jako pierwszą podczas decydowania o zakupie produktu.
- Spontaniczna świadomość marki (spontaneous brand awareness) pokazuje pole wyboru klienta. Polem tym jest zwykle kilka marek (3-6), które dla konsumenta mają największe znaczenie podczas dokonywania wyboru spośród całej kategorii produktowej. Do pola tego należy również marka top-of-mind.
- Wspierana świadomość marki wskazuje, jakie marki klient w ogóle zna.
Branding To proces bardzo skomplikowany wymagający dobrego planowania. Ale dla ludzi wytrwałych nie ma rzeczy niemożliwych.
Źródło: wirtualnemedia.pl, wikipedia.pl oraz allaboutbranding.com