Ponad 400 przedstawicieli powiatów i miast na prawach powiatu wzięło udział w bezpłatnym webinarze dotyczącym Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) i nowego systemu fakturowania ustrukturyzowanego. Webinar, zorganizowany przez Związek Powiatów Polskich we współpracy z Kancelarią Prawną Ziemski&Partners, odbył się 2 października 2025 roku.
Wydarzenie miało na celu przygotowanie jednostek samorządu terytorialnego (JST) do pełnego wejścia w życie przepisów regulujących obowiązkowe e-faktury, co nastąpi w 2026 roku.
Nadchodząca rewolucja w samorządach
W związku z nadchodzącym terminem obowiązywania KSeF – zaplanowanym na luty i kwiecień 2026 roku – JST, jako podatnicy, są zobowiązane do podjęcia intensywnych prac przygotowawczych. Webinar był dedykowany wyłącznie członkom Związku Powiatów Polskich i cieszył się ogromnym zainteresowaniem, co podkreśla pilną potrzebę wiedzy w tym zakresie.
W trakcie spotkania ekspert omówił kluczowe zagadnienia prawne, techniczne i organizacyjne związane z nowym systemem. Uczestnicy zapoznali się z najistotniejszymi założeniami Krajowego Systemu e-Faktur, w tym zasadami funkcjonowania, sporządzania, wysyłania oraz odbierania faktur ustrukturyzowanych (tzw. e-faktur).
Szczególny nacisk położono na proces wdrożenia. Przedstawiciele samorządów dowiedzieli się, jakie kroki organizacyjne i techniczne należy podjąć, w tym jak dostosować procedury wewnętrzne, a także jak analizować konieczność zmian w obowiązujących umowach i stosowanych wzorcach dokumentów, zwłaszcza w kontekście postępowań przetargowych.
Wysoka frekwencja na szkoleniu (ponad 400 uczestników) świadczy o priorytetowym traktowaniu przez samorządy konieczności sprawnego i terminowego przejścia na system KSeF.