Aplikację mObywatel łącznie pobrano 19 mln razy. Najczęściej wykorzystywaną funkcjonalnością jest obecnie zastrzeżenie numeru PESEL czy złożenie wniosku o bon energetyczny. W połowie sierpnia pojawiła się usługa Bezpiecznie w sieci, dzięki czemu użytkownicy najnowszej wersji aplikacji szybciej mogą zgłosić oszustwo w internecie. We wrześniu zostanie ona rozszerzona o bazę wiedzy z artykułami ekspertów z CERT Polska. Jeszcze w tym roku mogą się pojawić kolejne funkcjonalności, m.in. możliwość dodania do systemu legitymacji krwiodawcy czy usługa mStłuczka.
Trwają prace umożliwiające integrację z ekosystemem mObywatela kolejnych dokumentów elektronicznych, np. lokalnych – jak karty seniora czy mieszkańca danej JST, legitymacji osoby niepełnosprawnej, legitymacji nauczyciela. Przez aplikację będzie można też złożyć wniosek o dowód osobisty swój i dziecka, sprawdzić jego status czy skorzystać z chatbota, czyli wirtualnego asystenta informującego o usługach państwowych.
W planach Centralnego Ośrodka Informatyki jest również wprowadzenie możliwości zawieszania i odwieszania dowodu osobistego, rozwój usług Urzędu Skarbowego i integracja kolejnych dokumentów, m.in. legitymacji doktoranta, legitymacji emeryta-rencisty MSWiA czy poświadczenia prawa wykonywania zawodu farmaceuty i diagnosty laboratoryjnego. Dziś w mObywatelu można znaleźć informacje m.in. o mandatach i punktach karnych, historii pojazdu czy jakości powietrza.
Aplikacja mObywatel 2.0 jest dostępna do pobrania od 14 lipca 2023 roku. Ustawa o aplikacji mObywatel wprowadziła nowy dokument – mDowód, którym można potwierdzać swoją tożsamość tak samo jak tradycyjnym dowodem osobistym czy paszportem (poza nielicznymi wyjątkami, np. na lotnisku). W aplikacji dostępny jest też szereg funkcji, które ułatwiają sprawy urzędowe – przez mObywatela można uregulować niektóre swoje zobowiązania wobec urzędów za pomocą Blika, a od 21 sierpnia br. – również kart płatniczych. W przyszłym roku planowane jest rozszerzenie płatności o cyfrowe portfele Apple Pay i Google Pay.
Zastrzeganie numeru PESEL za pomocą mObywatela jest możliwe od początku roku. Skutecznie chroni to przed próbami kradzieży tożsamości, utrudniając oszustom wykorzystanie danych do zaciągnięcia kredytu lub podpisania umów. Zastrzeżony PESEL daje pewność, że instytucje finansowe dokładnie sprawdzą, czy wniosek jest składany przez właściwą osobę, co stanowi dodatkową warstwę ochrony dla finansów. Od 1 czerwca br. wszystkie instytucje finansowe mają obowiązek sprawdzania rejestru PESEL. Jeśli na przykład udzielą one pożyczki mimo zastrzeżonego numeru, nie będą mogły dochodzić z tego tytułu należności. Do 20 sierpnia z możliwości zastrzeżenia numeru PESEL skorzystało 4,5 mln osób, choć nie wszystkie zrobiły to za pośrednictwem mObywatela (można to też zrobić w urzędzie gminy).
W ciągu dwóch pierwszych tygodni złożono też 155 tys. wniosków o bon energetyczny, z czego 100 tys. w aplikacji mObywatel i 55 tys. przez portal. Bon jest jednorazową dopłatą do rachunków za prąd za drugą połowę 2024 roku. Mogą z niego skorzystać osoby z jednoosobowego gospodarstwa domowego, których miesięczny dochód nie przekracza 2500 zł netto, oraz osoby z wieloosobowego gospodarstwa domowego, których miesięczny dochód nie przekracza 1700 zł netto. Wnioski można składać do 30 września.
W mObywatelu 2.0 w połowie sierpnia pojawiła się usługa, dzięki której w łatwy sposób można zgłosić niepokojące incydenty w sieci, takie jak fałszywa strona internetowa czy podejrzany e-mail lub SMS. Dzięki Bezpiecznie w sieci wzrośnie liczba zgłoszeń rozpatrywanych przez zespół specjalistów z CERT Polska, którzy na co dzień zajmują się reagowaniem na zagrożenia dotyczące cyberbezpieczeństwa.
Według raportu eGovernment Benchmark 2024, który ocenia cyfrowe usługi publiczne w Europie, Polska uzyskała wynik 69 pkt (wzrost o 7 pkt w porównaniu do poprzedniego roku). Nasz kraj wyróżnia się poprawą we wsparciu użytkownika (100 pkt, powyżej średniej EU-27 94 pkt), przejrzystością projektowania usług (75 pkt, powyżej średniej EU-27 59 pkt) oraz w zakresie eDokumentów (92 pkt, powyżej średniej EU-27 83 pkt). Polska znalazła się również w czołówce państw z największą poprawą wyników ogólnych w ujęciu czteroletnim (+14 pkt). W raporcie wyróżniono trzy polskie inicjatywy: portal biznes.gov.pl, e-Urząd Skarbowy i program Firma Bezpieczna Cyfrowo. Aplikacja mObywatel została z kolei uznana za przykład dobrej praktyki w kategorii przejrzystości świadczenia usług.
Źródło: Newseria