NSA: Polityczne prawo do informacji publicznej, jako ważny element funkcjonowania ustroju demokratycznego w Polsce, polega zatem nie tylko na otrzymywaniu informacji publicznej i zapoznaniu się z nią, ale również na prawie do jej upowszechniania w dowolny sposób przez podmiot, który informację publiczną otrzymał.
Sąd wskazał, że gdyby przyjąć nadużyciem prawa do informacji publicznej jest sytuacja, w której wnioskodawca upowszechnienia zdobyte dane, w istocie spowodowałoby, iż prawo do informacji publicznej przestałoby mieć charakter kontrolny. Brak bowiem możliwości podzielnia się przez wnioskodawcę otrzymanymi danymi wykluczałoby poinformowanie opinii publicznej o ewentualnie stwierdzonych nieprawidłowościach, a więc faktycznie wyrobienia sobie przez wyborców opinii o stanie spraw publicznych i na tej podstawie podjęcia racjonalnych decyzji wyborczych. Polityczne prawo do informacji publicznej, jako ważny element funkcjonowania ustroju demokratycznego w Polsce, polega zatem nie tylko na otrzymywaniu informacji publicznej i zapoznaniu się z nią, ale również na prawie do jej upowszechnienia w dowolny sposób przez podmiot, który informację publiczną otrzymał.
Wyrok NSA z 6 marca 2024 r. sygn. III OSK 7298/21.
Źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl