Krajowa Izba Rozliczeniowa uruchomiła system dokonywania płatności bezgotówkowych w samorządach. Obecnie prowadzony jest pilotaż w ok. 500 urzędach, w następnym etapie planowane są szkolenia dla pracowników urzędów.
3 czerwca br. w siedzibie Ministerstwa Rozwoju odbyło się spotkanie dotyczące wprowadzenia punktów obsługi płatności bezgotówkowej (tzw. POS) w JST. W debacie uczestniczyli przedstawiciele związków zrzeszających JST, w tym Związku Powiatów Polskich.
Na czym ma polegać przedsięwzięcie?
Dyrektor Sebastian Christow z resortu rozwoju zaprezentował ogólne założenia wdrożenia POS w urzędach. Zakłada się 3 modele wdrożenia, a mianowicie:
- wyposażenie kas urzędów i stanowisk obsługi interesantów w terminale płatnicze,
- tzw. webpos – możliwość dokonywania płatności za pomocą aplikacji mobilnej banku obywatela,
- pomoc w ściągalności i zarządzaniu podatkami i opłatami lokalnymi (wysyłanie do obywateli informacji o braku zapłaty).
Jak poinformowało Ministerstwo Rozwoju, wprowadzenie POS będzie całkowicie nieodpłatne dla urzędów. Całość kosztów będzie ponosił obywatel, który będzie chciał skorzystać z płatności online. Przewidywana prowizja to 0,99 zł za transakcję w wysokości od 0 do 100 zł.
Możliwe będzie również zintegrowanie płatności bezgotówkowych z systemem elektronicznego obiegu dokumentów i obsługą finansowo-księgową urzędu. Integracją zajmie się resort rozwoju, jeśli urząd zgłosi taką wolę. Wówczas możliwe będzie np. automatyczne pobieranie przez obywatela danych do przelewów, wcześniej zdefiniowanych przez dany urząd, generowanie potwierdzeń uiszczenia poszczególnych opłat bezpośrednio w urzędzie.
System będzie umożliwiał również dokonywanie płatności pomiędzy urzędami, jednak będzie się to wiązało z uiszczeniem prowizji przez urząd dokonujący przelewu. Przedstawiciele JST zaapelowali, by rozważyć możliwość zwolnienia z prowizji urzędów, w których obywatele będą dokonywali płatności bezgotówkowej. Resort rozwoju zobowiązał się do rozważenia tej kwestii.
Rola ZPP
Ministerstwo Rozwoju zwróciło się do samorządowców w prośbą o poradę – w jaki sposób edukować i promować wśród JST ideę płatności bezgotówkowych? Podkreślono istotną rolę urzędników we wdrażaniu systemu. Przedstawiciele resortu zachęcali do zgłaszania się urzędów do trwającego już pilotażu. Nie ukrywano, że im większa będzie skala zjawiska, tym niższe będą prowizje korzystania z tego systemu płatności.
Resort rozwoju oraz przedstawiciele KIR będą gośćmi na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego KWRiST, 20 czerwca 2016 roku. Przedmiotem szczególnego zainteresowania jest usługa rejestracji pojazdu. W tym zakresie resort liczy na współpracę ze Związkiem Powiatów Polskich.