Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

NFOŚiGW docenia dobre projekty edukacyjne

NFOŚiGW docenia dobre projekty edukacyjne fotolia.pl

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wspiera kompleksowe projekty, które aktywizują społeczeństwo do ekologicznych działań. Rocznie przeznacza na ten cel kwotę około 50 mln zł.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) jest jedną z najważniejszych instytucji, finansujących edukację ekologiczną w kraju. Rocznie obsługuje realizację ponad 100 przedsięwzięć, z czego zdecydowaną większość stanowią działania wieloletnie.

Projekty edukacyjne realizują organizacje pozarządowe, domy mediowe, wydawnictwa, ministerstwa czy parki narodowe – lista beneficjentów jest tu bardzo długa. Poruszane tematy dotyczą zrównoważonego gospodarowania energią, odpadami, wodą, zasobami przyrodniczymi, jak również kształtowania właściwych postaw konsumenckich podczas zakupów i w życiu codziennym. Są skierowane zarówno do dzieci jak i dorosłych.

Dofinansowanie przyznawane jest z programu Edukacja ekologiczna, którego budżet na lata 2015-2023 określono na ponad 198 mln zł.

- Celem naszego programu Edukacja Ekologiczna jest budowanie społeczeństwa obywatelskiego dla ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Upowszechniamy wśród Polaków wiedzę i kształtujemy ich postawy ekologiczne, kładąc szczególny nacisk na edukację i zaangażowanie dzieci i młodzieży – mówi Dorota Zawadzka – Stępniak, zastępca prezesa zarządu NFOŚ i GW.

Idealna kampania

Projekty, aby otrzymać dotację, muszą wpisywać się w tematykę konkursów, ogłaszanych co najmniej raz w roku przez Narodowy Fundusz. Adekwatnie do rodzaju przedsięwzięć - dofinansowywane są projekty ogólnopolskie lub ponadregionalne, gdzie minimalny zasięg odbiorców działań dotyczy przy najmniej dwóch województw.

Wybrane projekty, realizowane w ramach ogólnopolskich kampanii cross-mediowych, prowadzą nowoczesną edukację ekologiczną poprzez kanały telewizyjne, internetowe, radiowe i prasowe, reportaże, dyskusje, konkursy i zabawy. Coraz więcej jest działań realizowanych za pośrednictwem Internetu, w tym mediów społecznościowych.

Warto starać się o dofinansowanie z programu Edukacja ekologiczna ponieważ dotacja może pokryć 70 - 90 proc. kosztów projektu, a w przypadku parków narodowych – 100 proc. W ramach tego programu można także uzyskać pożyczkę na uzupełnienie wkładu własnego.

 - Organizacje pozarządowe mają zapewnione preferencyjne warunki finansowania, ponieważ pokrywamy dotacją do 90 proc.  kosztów przedsięwzięć, a 10 proc. może być wkładem własnym w formie pracy wolontariuszy. Organizacje mogą korzystać z zaliczek wypłacanych na poczet projektu, ułatwiliśmy im także rozliczanie projektów poprzez przejście na zestawienie faktur – mówi Dorota Zawadzka – Stępniak.

Ważne tematy

Przy planowaniu konkursów wykorzystywane są wyniki badań świadomości mieszkańców Polski, jak też konsultacje społeczne. W konsultacjach tematów uczestniczą przedstawiciele Ministerstwa Środowiska, Ministerstwa Edukacji Narodowej, eksperci zewnętrzni i wszyscy zainteresowani, którzy mogą zgłaszać swoje uwagi i propozycje tematów i działań.

Przykładem odpowiedzi na konkretne zapotrzebowanie społeczne, może być ogólnopolska kampania, która ruszy w grudniu pod hasłem: "Zrób prezent sobie i środowisku – Ekologiczny Dom". Głównym założeniem projektu jest promowanie wiedzy o efektywnym zarządzaniu energią w domach jednorodzinnych.

- Jak wskazują badania opinii publicznej, wiedza Polaków o rozwiązaniach poprawiających korzystanie z energii jest niewielka, a podejmowane prace termomodernizacyjne często nie są efektywne.  Spośród osób, które wymieniły źródło ciepła w domu, niemal połowa nie wykonała wcześniej niezbędnych prac, gwarantujących efektywność inwestycji – czyli zmniejszenia zapotrzebowania na ciepło – tłumaczy Dorota Zawadzka – Stępniak.

Kampania skierowana będzie do właścicieli domów i obejmie Internet, prasę, radio i programy TV, w tym tzw. idea placement w popularnym serialu obyczajowym. Prowadzona będzie strona projektu www.ekoprezent.org oraz dedykowany serwis www.ekologicznydom.org.

Narodowa Fundacja Ochrony Środowiska UNEP/ GRID Warszawa wygrała konkurs i uzyskała na ten cel dofinansowanie z programu „Edukacja ekologiczna”. Wartość projektu przekracza 1,6 mln zł z czego przeszło 1,4 mln zł stanowi dotacja z Narodowego Funduszu.

Przez 26 lat swojej działalności NFOŚiGW zawarł około 3,5 tys. umów w obszarze edukacji ekologicznej, na ponad 600 mln zł. Działania edukacyjne towarzyszą często procesom legislacyjnym i inwestycjom, zwiększając ich efektywność poprzez wpływ na zmianę świadomości, postaw i zachowania mieszkańców Polski.

Sob., 5 Gr. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska