Rada Gminy podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na podjęcie współdziałania z Miastem w ramach projektu dotyczącego zintegrowanego systemu gospodarki odpadami dla aglomeracji która wpłynęła do organu nadzoru.
Przeprowadzona kontrola legalności uchwały wykazała, iż uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem prawa, w związku z czym wszczęte zostało postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia jej nieważności.
Przeprowadzone postępowanie nadzorcze wykazało, iż Gmina w dacie podjęcia uchwały pozostawała członkiem Związku Gmin, realizującego zadania związane z gospodarką odpadami.
Zgodnie zaś z uregulowaniami art. 64 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym, prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu związku. Z przepisu tego wynika, iż z chwilą ogłoszenia statutu związku w dzienniku urzędowym województwa zadania publiczne gmin stają się zadaniami związku międzygminnego. Gmina przekazując zadanie związkowi nie może wykonywać tego zadania w takim zakresie, w jakim realizuje je związek. Przedmiotowe zadania ponownie wracają w gestię gmin dopiero z chwilą wystąpienia ze związku międzygminnego lub jego wyrejestrowania. Do tego czasu gminy nie mają zatem podstaw aby raz przekazanymi zadaniami ponownie dysponować, przekazując je np. kolejnemu związkowi międzygminnemu.
Powyższe stanowisko znajduje poparcie w orzecznictwie sądowoadministracyjnym. W wyroku z dnia 26 lipca 2006 r. (sygn. akt II SA/Go 247/2006), Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim stwierdził, iż: "związek międzygminny staje się podmiotem uprawnionym i zobowiązanym do realizacji przekazanych mu zadań, a równocześnie gmina traci uprawnienie do wykonywania zadań publicznych w takim zakresie, w jakim wykonuje je związek".
Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, iż gminy będące członkami związku międzygminnego przekazują zadania na rzecz związku. Współdziałanie gmin w formie związku międzygminnego eliminuje możliwość współdziałania w realizacji tego samego zadania w formie porozumienia komunalnego. W przedmiotowej sprawie Gmina nie mogła więc podjąć współpracy z innymi jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie dotyczącym gospodarki odpadami, bowiem wcześniej zadanie to przekazała Związkowi Gmin.
Powyższe naruszenie prawa jest na tyle istotne, iż skutkuje stwierdzeniem nieważności uchwały Rady Gminy Dobrzyniewo w sprawie wyrażenia zgody na podjęcie współdziałania z Miastem w ramach projektu dotyczącego zintegrowanego systemu gospodarki odpadami dla aglomeracji.
Źródło: Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Podlaskiego z dnia 3 listopada 2009 r. NK.II.ZCH.0911-155/09