W Dzienniku Ustaw z 18 września br. pod pozycją 1414 Rządowe Centrum Legislacji opublikowało długo oczekiwane przez samorządowców Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Budowa lub modernizacja dróg lokalnych" w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Jakie warunki?
Gmina, związek międzygminny, powiat, związek powiatów mogą otrzymać dofinasowanie na operację polegającą na budowie, przebudowie, zmianie nawierzchni drogi gminnej, powiatowej lub wewnętrznej o ile (wymieniamy poniżej niektóre, wybrane warunki):
- koszty kwalifikowalne operacji nie będą współfinansowane w drodze wkładu z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności lub jakiegokolwiek innego unijnego instrumentu finansowego oraz innych programów przeznaczonych na inwestycje drogowe;
- suma kosztów kwalifikowalnych nie przekroczy kwoty 1 mln euro w przeliczeniu na złote według średniego kursu walut obcych Narodowego Banku Polskiego obowiązującego w dniu rozpoczęcia naboru wniosków o przyznanie pomocy;
- będzie realizowana w miejscowości należącej do gminy wiejskiej lub miejsko-wiejskiej z wyłączeniem miast pow. 5 tys. mieszk. lub gminy miejskiej z wyłączeniem miejscowości pow. 5 tys. mieszk.;
- będzie łączyć jednostki osadnicze określone w ustawie z dnia 29 sierpnia 2003 r. o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych z istniejącą drogą publiczną; w przypadku gdy dotyczy drogi wewnętrznej – droga ta w wyniku realizacji operacji stanie się drogą publiczną; realizacja operacji nie jest możliwa bez udziału środków publicznych;
- będzie uwzględniona w dokumencie planistycznym;
- będzie spójna z dokumentem strategicznym.
Preferencje w przyznaniu dofinansowania, czyli za co punkty
Resort rozwoju wsi zwraca uwagę, iż projekty drogowe mają przyczynić się do osiągnięcia celu określonego w priorytecie unijnym, dotyczącym wsparcia włączenia społecznego, ograniczenia ubóstwa i rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich. I na to nakierowane są preferencje w wyborze projektów (przyznawanie punktów):
- punkty będą przyznawane za realizacje inwestycji na terenie gminy: po pierwsze, w której dochód podatkowy w przeliczeniu na 1 mieszkańca jest niższym od średniej krajowej (im niższy, tym większa liczba przyznanych punktów); po drugie, która położona jest w powiecie o wskaźniku bezrobocia wyższym lub równym średniej krajowej;
- preferowane będą inwestycje w drogę łączącą się z drogą o wyższej kategorii oraz gdy droga prowadzi bezpośrednio do obiektu użyteczności publicznej;
- preferowane będą drogi powiązane z inwestycjami dotyczącymi tworzenia pasywnej infrastruktury szerokopasmowej lub na obszarze realizacji operacji istnieje funkcjonująca sieć szkieletowa;
- preferowane będą inwestycje realizowane w porozumieniu pomiędzy gminami lub powiatami, lub gminą a powiatem
Odpowiadając powyższym preferencjom, projekt może otrzymać maksymalnie 14 punktów. Oprócz warunków ogólnokrajowych, rozporządzenie zawiera także kryteria, według których oceniane (punktowane) będą projekty w poszczególnych regionach. Za spełnienie kryteriów regionalnych projekt może otrzymać maksymalnie 4 punkty. Zatem łącznie projekt może uzyskać 18 punktów. Aby otrzymać dofinansowanie wniosek musi uzyskać minimum 9 punktów.
Limity przyznania dofinansowania
Przedsięwzięcie może otrzymać dofinansowanie ograniczone limitami. Pomoc jest przyznawana w wysokości 63,63% kosztów kwalifikowalnych. Określono limit pomocy na beneficjenta, który wynosi 3 mln zł w okresie realizacji programu. Warto w tym miejscu dodać, iż dzięki interwencji Związku Powiatów Polskich, ministerstwo zrezygnowało z planowanego ograniczenia tego poziomu dofinansowania, poprzez wprowadzenie zapisu, iż limit 3 mln miał odnosić się do obszaru gminy. Oznaczałoby to w konsekwencji, że albo gminie udałoby się pozyskać dofinansowanie albo powiatowi. Na szczęście udało się tego ograniczenia uniknąć.