Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na wykonanie zamówienia

Kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na wykonanie zamówienia fotolia.pl

Publikujemy interesujący wyrok KIO (nr 2421/13 z dnia 25 października 2013 r.) dotyczący kwestii kwoty jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na wykonanie zamówienia.

W przedmiotowym wyroku czytamy: „Nie można również zgodzić się z argumentacją Odwołującego o tym, iż Zamawiający, obliczając wartość zamówienia nie uwzględnił przyjętych opcji. Podkreślenia wymaga, że dla postępowania o udzielenie zamówienia publicznego ustawodawca przewidział dwie istotne wartości. Pierwsza z nich to wartość szacunkowa przedmiotu zamówienia, ustalana przez zamawiającego w trybie art. 32 i nast. ustawy Pzp, przed wszczęciem postępowania bez uwzględniania wartości podatku VAT. Wartość ta obliczona jest z należytą starannością w celu ustalenia właściwych procedur dla stosowania przepisów ustawy Pzp dla danego zamówienia publicznego. Wartość ta zatem istotna jest dla przyjęcia zastosowania do danego zamówienia, czy to procedur przyjętych dla zamówień poniżej progów UE, powyżej tych progów, czy też procedur zaostrzonych dla maksymalnych wartości progów przyjętych w ustawie Pzp. Wartość ta przyjęta (obliczona) na początku postępowania (dla robót budowlanych maksymalnie 6 miesięcy przed wszczęciem postępowania, dla dostaw i usług – maksymalnie 3 miesiące wcześniej), niezależnie od czasu trwania postępowania, jest jedna i nie podlega weryfikacji w toku tego postępowania, bez względu na zmianę sytuacji rynkowej i wyceny rynkowej danego przedmiotu zamówienia. (...)

Kwota na sfinansowanie zamówienia zaś - zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy Pzp - podawana przez zamawiającego bezpośrednio przed otwarciem ofert ma służyć przede wszystkim wykonawcom jako ich zabezpieczenie przed nieuprawionym unieważnieniem postępowania o zamówienie publiczne przez zamawiającego. Tuż przed otwarciem ofert Zamawiający, uwzględniając jedynie swoje możliwości finansowe, nie znając jeszcze wartości ofert złożonych w postępowaniu, podaje kwotę, którą zamierza przeznaczyć na sfinansowanie tego zamówienia. Jeśli okazałoby się, że kwota ta jest niższa niż wartość najkorzystniejszej oferty, bądź oferty z najniższą ceną, zamawiający ma prawo unieważnić postępowanie w oparciu o art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. Zamawiający co prawda posiada jeszcze uprawnienie do podwyższenia tej kwoty, co oznacza, że unieważnienie postępowania we wskazanej sytuacji nie jest obowiązkowe. Jednakże zwiększenie kwoty podanej na otwarciu ofert jest uprawnieniem zamawiającego, a nie jego obowiązkiem. W przedmiotowej sprawie Zamawiający podał na otwarciu ofert określoną kwotę na sfinansowanie zamówienia i w tej kwocie nie mieści się wartość ceny ofertowej Odwołującego. Wartość ta – jak wykazał Zamawiający - została dokładnie przeanalizowana przez Zamawiającego i przez niego zweryfikowana. (...) Zarzuty Odwołującego w tym zakresie są gołosłowne. To Zamawiający po przeanalizowaniu środków finansowych, którymi dysponował na realizację całego projektu stwierdził, że wyższej kwoty niż ostatecznie podana na otwarciu ofert nie posiada i trudno z takim obiektywnym ustaleniem Zamawiającego na tym etapie dysputować. Odwołujący zresztą w tym zakresie nie próbował nawet wykazywać, że faktycznie Zamawiający dysponuje dodatkowymi środkami finansowymi, które mógłby przeznaczyć na dany przedmiot zamówienia."

Pełny tekst orzeczenia dostępny jest TUTAJ.

Źródło: Informator Urzędu Zamówień Publicznych nr 12/2013

Pon., 6 St. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka