Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jak informować mieszkańców o konsultacja społecznych?

Jak informować mieszkańców o konsultacja społecznych? fotolia.pl

W wielu dziedzinach nie jestem specjalistą, ale mam współpracownika, który zajmuje się mieszkalnictwem, innego, który zajmuje się rozwojem ekonomicznym, kolejnego, który zajmuje się planistyką, i kilku innych. Usiedliśmy z moimi kolegami z urzędu i powiedzieliśmy sobie, jak chcemy przeprowadzić te konsultacje. Zdecydowaliśmy, jak mamy zrobić to, co mamy zrobić. Sprawdziliśmy, jakie mamy zasoby informacyjne, jakie mamy w ogóle zasoby i napisaliśmy listę.
John Hiles, specjalista ds. polityki planistycznej urzędu w Richmondshire, Wielka Brytania

Za każdym razem przy planowaniu procesów partycypacyjnych taki punkt wyjścia może okazać się kluczowym czynnikiem sukcesu przedsięwzięcia. Wypracowane na podstawie doświadczeń urzędników z różnych departamentów szerokie spojrzenie na posiadane zasoby pozwala uwzględnić wszystkie możliwości dotarcia do mieszkańców. 

W konsekwencji powstaje zestaw narzędzi – również tych informacyjnych – który należy przedstawić wraz z planem działania mieszkańcom, tak aby mieli świadomość procesu, w który są angażowani. Jednocześnie przegląd zasobów pozwala dostrzec zróżnicowanie odbiorców działań partycypacyjnych. Nie każde działanie pozwala dotrzeć np. do grup niedostępnych, bądź konkretnych grup interesariuszy. Na etapie doboru narzędzi, w tym narzędzi informacyjnych, konieczna jest analiza grup docelowych i próba ich korelacji z wybranymi metodami komunikacji.

Powyższe grafiki pochodzą z broszury oddanej w ręce mieszkańców przez urząd hrabstwa Richmondshire w Wielkiej Brytanii na początku procesu konsultacji dokumentu strategicznego. Przykład działań podjętych w Richmondshire pozwala dostrzec zasadniczą rolę formy w jakiej informuje się mieszkańców o tym, co właściwie i w jaki sposób jest konsultowane. Urzędnicy zdawali sobie sprawę z tego, że konsultacje ramowego dokumentu będą trudne z uwagi na wysoki poziom abstrakcji i ogólności opisywanych w nim kierunków rozwoju hrabstwa. Wiedząc jednak, że dokument ten będzie miał decydujący wpływ na rozwój lokalnej społeczności, postarali się włączyć mieszkańców w proces pisania strategii tak, aby ważne decyzje zapadały z uwzględnieniem ich opinii i za ich zgodą.

Więcej o działaniach podjętych w Richmondshire w przeczytają Państwo w kolejnym artykule.

Zachęcamy do korzystania z zasobów bazy dobrych praktyk partycypacji prowadzonej przez Fundację Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych. Mamy adzieję, że będą one dla Państwa inspiracją do pokonywania barier we współdecydowaniu i współtworzeniu przyszłości.

Niedz., 4 Sp. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Barbara Łączna