Kolegium RIO w Rzeszowie: w uchwale rady gminy dotyczącej przyznawania i rozliczania dotacji celowych nie ma miejsca na analogie czy domniemania kompetencyjne.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Rzeszowie stwierdziła nieważność uchwały rady gminy, w której określono zasady udzielania dotacji celowych z budżetu jednostki samorządu na budowy studni wierconych dla potrzeb lokalnych mieszkańców. Podstawą prawną jej działania był art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy o samorządzie gminnym, pozostawiający do wyłącznej właściwości rady gminy stanowienie w sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady, innych niż wymienione w poprzednich punktach. Ustawowe zastrzeżenie znajdowało natomiast swoją podstawę w art. 403 ust. 2, 4 i 5 Prawa ochrony środowiska. Aby wypełnić upoważnienie wynikające z ustawy, rada gminy była zobowiązana do określenia kryteriów naboru inwestycji do sfinansowania, trybu postępowania w sprawie udzielania dotacji, a także trybu ich rozliczania.
W przedstawionej sprawie, rada gminy zaniechała wskazania terminów, w których miałoby nastąpić rozliczenie dotacji, powodując tym samym scedowanie tej kompetencji na organ wykonawczy. Pominięcie tego elementu, nawet w sytuacji poprawnego sformułowania pozostałych wymagań i kryteriów, stanowi istotne naruszenia prawa. Jak wskazał organ nadzoru w swoim uzasadnieniu, wobec zakazu domniemania kompetencji niedopuszczalne jest stosowanie jakichkolwiek analogii, tworzenie wykładni rozszerzających ani inne zabiegi sprzeczne z zasadą interpretowania ustawowych norm w sposób ścisły.
W tej sytuacji organ nadzoru był zobowiązany do stwierdzenia nieważności uchwały na mocy art. 91 ust. 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym.
Uchwała Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie z 8 października 2024 r. (sygn. XXV/1284/2024)