Olsztyn otrzyma ponad 128 mln zł z Funduszy Europejskich na rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej. Inwestycja ma podnieść atrakcyjność transportu publicznego w mieście, a co za tym idzie zwiększyć jego wykorzystanie wśród mieszkańców.
Projekt „Poprawa mobilności miejskiej – ekotransport w Olsztynie” znacząco poprawi jakość usług oraz komfort pasażerów komunikacji publicznej. Budżet projektu wynosi ponad 297 mln zł, w tym ponad 128 mln zł to dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.
W ramach inwestycji planowane są między innymi:
- zakup 20 zeroemisyjnych autobusów z ładowarkami oraz taboru tramwajowego,
- rozbudowa zajezdni autobusowej wraz z budową budynku warsztatowo-socjalnego,
- rozbudowa inteligentnego systemu transportowego (ITS),
- przebudowa i budowa pętli (7) oraz przystanków autobusowych, a także przebudowa dojść pieszych do kluczowych przystanków komunikacji miejskiej wraz z nasadzeniami zieleni.
Mniejsze natężenie ruchu samochodowego, w szczególności w centrum miasta, przyczyni się do redukcji poziomu hałasu i ograniczenia negatywnego oddziaływania transportu na środowisko. Będzie nie tylko wygodniej, ale też bardziej zielono.
Projekt Olsztyna jest pierwszym wyłonionym w naborze dla największych miast i kolejnym w obszarze zrównoważonej mobilności miejskiej w programie FEPW. Umowy o dofinansowanie inwestycji podpisały już także mniejsze miasta: Łomża, Suwałki, Stalowa Wola, Biała Podlaska i Mielec.
Miasta o liczbie mieszkańców poniżej 100 tysięcy, wciąż mogą ubiegać się o dofinansowanie swoich inwestycji w II naborze konkurencyjnym, który potrwa do 27 czerwca br.
Większe miasta również mogą składać wnioski o dofinansowanie. Na projekty Lublina, Białegostoku, Rzeszowa, Kielce, Elbląga i Radom czekamy najpóźniej do grudnia 2025 r.
Łącznie w budżecie FEPW na inwestycje w obszarze zrównoważonej mobilności miejskiej zarezerwowano 420 mln euro. Wsparciem zostaną objęte projekty kompleksowo rozwiązujące kwestie przemieszczania się w danej części aglomeracji, polegające m.in. na:
- zakupie bezemisyjnego taboru,
- budowie, przebudowie i modernizacji infrastruktury na potrzeby transportu zbiorowego i innych aktywnych form mobilności (np. rowerem, pieszo), w tym integracji różnych form transportu w postaci centrów przesiadkowych,
- digitalizacji systemu mobilności (np. ITS, e-bilety, informacja i planowanie podróży powiązane z wdrażaniem integracji taryfowej – wspólny bilet).
Źródło: MFiPR