Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

RIO: Budżet gminy a „wkład własny” na działalność szkółki kolarskiej

RIO: Budżet gminy a „wkład własny” na działalność szkółki kolarskiej fotolia.pl

Wsparcie przez gminę zadań w zakresie rozwoju i upowszechniania na jej terenie kolarstwa jest dopuszczalne, jednakże przy spełnieniu warunków określonych w ustawach – uznała Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie.

Pytanie wójta

W związku z pytaniem jednego z wójtów RIO udzieliła wyjaśnień w przedmiocie możliwości realizacji przez gminę wspólnie ze związkiem kolarskim zadania w zakresie organizacji szkółki kolarskiej oraz prowadzenia sportowych zajęć pozalekcyjnych.

Gmina rozważa zawarcie ze związkiem kolarskim umowy, na mocy której byłaby zobowiązana do przekazania związkowi tzw. „wkładu własnego”. Wkład ten miałby być przeznaczony na dofinansowanie działalności szkółki w zakresie ubezpieczenia uczestników, wynagrodzenia trenera prowadzącego zajęcia, promocji programu, druku legitymacji i materiałów oraz organizację imprez mistrzowskich.

Wątpliwości wójta dotyczyły zatem możliwości wydatkowania z budżetu gminy środków finansowych na wskazany „wkład własny”.

Odpowiedź RIO

Izba odpowiedziała, że ewentualny transfer środków finansowych z budżetu gminy na zadania w zakresie rozwoju i upowszechniania na terenie gminy kolarstwa powinien uwzględniać określone unormowania prawne.

O jakie przepisy chodziło RIO? Otóż, po pierwsze Izba wskazała, że z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym wynika, że zadania własne gminy obejmują m. in. sprawy kultury fizycznej. Z kolei na podstawie art. 27 ustawy o sporcie do zadań własnych JST zalicza się tworzenie warunków, w tym organizacyjnych, sprzyjających rozwojowi sportu. Przepis ten przewiduje jednocześnie, że organ stanowiący JST może określić, w drodze uchwały, warunki i tryb finansowania zadania własnego, wskazując w uchwale cel publiczny z zakresu sportu, który jednostka ta zamierza osiągnąć.

Co więcej, art. 28 ustawy o sporcie dopuszcza możliwość otrzymywania przez klub sportowy, działający na obszarze danej JST, niedziałający w celu osiągnięcia zysku, dotacji celowej z budżetu tej jednostki na podstawie uchwały, o której mowa w art. 27 ust. 2, z zastosowaniem przepisów ustawy o finansach publicznych w zakresie udzielania dotacji celowych dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku.

Jednakże to nie koniec, bowiem RIO wskazała również na wynikającą z przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie możliwość powierzania przez organy administracji publicznej organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy realizacji zadań publicznych m. in. w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej. Powierzenie realizacji zadania odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, przy poszanowaniu przepisów proceduralnych wynikających z tej ustawy.

Reasumując, na podstawie przytoczonych przepisów, RIO stwierdziła, że wybór podmiotu realizującego zadania publiczne, jak też wydatkowanie środków publicznych, nie mogą odbywać się w sposób dowolny i z pominięciem obowiązujących regulacji.

Wyjaśnienie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie z 31.08.2023 r., znak: WIAS.710.38.2023

Źródło: bip.krakow.rio.gov.pl 

Pt., 20 Prn. 2023 0 Komentarzy Dodane przez: Przemysław Matysiak