Fundacja Edukacja dla Demokracji zaprasza do składania wniosków do pierwszego otwartego konkursu grantowego nowej edycji „Funduszu Pomocowego dla organizacji pozarządowych oraz inicjatyw obywatelskich” na lata 2022/23. Maksymalna kwota dofinansowania wynosi 40.000 zł. Część dofinansowania w kwocie do 8.000 zł można przeznaczyć na rozwój instytucjonalny swojej organizacji. Termin składania wniosków upływa 18 marca 2022 r.
Celem konkursu jest wsparcie inicjatyw obywatelskich podejmowanych przez organizacje pozarządowe na rzecz łagodzenia lub przeciwdziałania skutkom negatywnego wpływu pandemii COVID-19 w obszarze edukacji i rozwoju społecznego dzieci i młodzieży z mniejszych miejscowości, a także ze środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym. Celem konkursu jest także wsparcie instytucjonalne organizacji pozarządowych i pomoc w działaniu w warunkach pandemii i po jej zakończeniu poprzez wzmocnienie ich zasobów materialnych i osobowych.
W ramach konkursu Wnioskodawca może wystąpić o sfinansowanie działań projektowych realizujących cel Programu, a jednocześnie może uzyskać środki na wsparcie instytucjonalne swojej organizacji.
W działaniach projektowych dotację można otrzymać w następujących obszarach:
- Zmniejszanie strat edukacyjnych dzieci i młodzieży powstałych w wyniku pandemii COVID-19, poprzez działania prowadzone w ramach edukacji zarówno formalnej,
jak i pozaformalnej, rozumiane jako:- diagnozowanie braków w postępie edukacyjnym dzieci i młodzieży oraz realizację działań naprawczych;
- rozwój oferty edukacyjnej w formie zajęć pozalekcyjnych/pozaszkolnych prowadzonych w trybie stacjonarnym lub/i online;
- minimalizowanie wykluczenia cyfrowego w tym, w uzasadnionych przypadkach, zakup niezbędnego sprzętu do nauki na odległość.
- Zwiększanie skuteczności uczenia się i nauczania uczniów w trakcie edukacji przedszkolnej i szkolnej prowadzonej w formie zdalnej, hybrydowej oraz stacjonarnej poprzez:
- rozwój kompetencji dydaktycznych i wychowawczych nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych;
- opracowanie materiałów i pomocy dydaktycznych do prowadzenia interaktywnych lekcji i stacjonarnych zajęć szkolnych, w tym szczególnie wykorzystujących metody i techniki niestosowane wcześniej przez uczestników projektu.
- Działania na rzecz bezpieczeństwa oraz zdrowia psychicznego i fizycznego dzieci i młodzieży służące:
- zwiększeniu kompetencji osób pracujących z dziećmi i młodzieżą z zakresu profilaktyki zdrowotnej i pracy wychowawczej;
- zwiększeniu dostępu dzieci i młodzieży do pomocy psychologicznej, m.in. poprzez upowszechnianie informacji o miejscach oferujących pomoc, nawiązanie i współpracę ze specjalistycznymi ośrodkami lub wolontariuszami posiadającymi niezbędne kompetencje, czy wypracowanie sposobów interwencji kryzysowej;
- promocję bezpiecznego korzystania z internetu przez dzieci i młodzież, a także przeciwdziałanie uzależnieniom cyfrowym.
- Przeciwdziałanie izolacji społecznej w środowiskach lokalnych, a także w grupach zagrożonych wykluczeniem społecznym poprzez:
- wsparcie inicjatyw samopomocowych podejmowanych przez dzieci i młodzież, a także osoby dorosłe na rzecz dzieci i młodzieży;
- rozwój i podniesienie jakości oferty edukacyjnej angażującej rodziców, dzieci i młodzież;
- inicjowanie aktywności dzieci i młodzieży na rzecz lokalnych społeczności, w tym działania skierowane do osób starszych i potrzebujących pomocy.
- Prowadzenie badań, które dostarczą aktualnych danych, na temat sytuacji dzieci i młodzieży w czasie i po pandemii i będą służyć do rozwoju działań edukacyjnych.
We wsparciu instytucjonalnym wnioskodawca część dotacji, o którą występuje (do 8.000 zł) może przeznaczyć na wsparcie instytucjonalne swojej organizacji. Ze środków tych można pokryć koszty dostosowania organizacji do funkcjonowania w czasie pandemii lub po jej zakończeniu, w szczególności zaś działań służących:
- podnoszeniu wiedzy i kompetencji zespołów organizacji, w tym pracowników, współpracowników oraz wolontariuszy/wolontariuszek;
- diagnozie sytuacji beneficjentów oraz działań na rzecz tworzenia strategii rozwoju projektów tak, aby odpowiadały na zidentyfikowane potrzeby, a także były dostosowane do warunków pracy w czasie pandemii i po jej zakończeniu;
- przetrwaniu organizacji w czasie pandemii, a także po jej zakończeniu poprzez pokrycie opłat za czynsz, media itp.;
- ułatwieniu pracy zespołu organizacji w stanie podwyższonego ryzyka zachorowań, a także po zakończeniu pandemii poprzez np. zakup środków trwałych;
- innym zadaniom o charakterze rozwojowym i strategicznym np. promocja i komunikacja, opracowanie ekspertyz, tworzenie długoterminowych planów działania itp.
Więcej informacji na stronie organizatora.
Źródło: Fundacja Edukacja dla Demokracji