Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowe Prawo zamówień publicznych – Zgromadzenie Ogólne ZPP przedstawiło swoje stanowisko

Nowe Prawo zamówień publicznych – Zgromadzenie Ogólne ZPP przedstawiło swoje stanowisko fotolia.pl

Jedno ze stanowisk Zgromadzenia Ogólnego Związku Powiatów Polskich przyjęte 29 września dotyczy terminu wejścia w życie nowego Prawa zamówień publicznych. Nowa ustawa, uchwalona 11 września 2019 roku wprowadzająca nowe Prawo zamówień publicznych ma zacząć obowiązywać 1 stycznia 2021 roku. W stanowisku ZPP zwrócił się jednak do strony rządowej o przesunięcie terminu wejścia w życie nowej ustawy.

Uchwalenie nowej ustawy, która zastępowałaby obecnie obowiązujące Prawo zamówień publicznych było powszechnie oczekiwane i pozytywnie przyjęte przez samorządy powiatowe. Jednakże Związek Powiatów Polskich w swoim stanowisku wskazuje, że utrzymanie pierwotnego terminu wejścia w życie ustawy wiązałoby się z wieloma zagrożeniami. ZPP podaje następujące argumenty:

1. Brak aktów wykonawczych do ustawy.

Do chwili obecnej, na trzy miesiące przed wejściem w życie nowych przepisów brak jest aktów wykonawczych do nowego Pzp. Praktycznie uniemożliwia to odpowiednie przygotowanie się do wdrożenia nowych rozwiązań prawnych w jednostkach zamawiających, a także poważnie zagraża prowadzeniu postępowań na nowych zasadach po 1 stycznia 2021 r. Ma to szczególne znaczenie dla zamówień dotyczących robót budowlanych, a zatem rodzi poważne zagrożenie realizacji nowych inwestycji budowlanych.

2. Rozpoczęty proces nowelizacji nowego Pzp.

W chwili obecnej trwają prace związane z nowelizacją nowego Pzp, zapoczątkowane pięć miesięcy przed zakończeniem okresu vacatio legis. Dostępny na stronie internetowej RCL projekt obejmuje zmianę kilkudziesięciu artykułów. Uchwalenie nowelizacji przewidywane jest w IV kwartale, a więc tuż przed wejściem w życie nowych przepisów. Pogłębia to stan niepewności polskich zamawiających i dodatkowo komplikuje proces przygotowywania się do wdrożenia nowych przepisów.

3. Opóźnienie we wdrożeniu platformy do komunikacji elektronicznej.

Nowe Pzp ustanawia konieczność prowadzenia komunikacji elektronicznej w postępowaniach poniżej progów unijnych, które ilościowo stanowią największy udział w łącznej liczbie postępowań. Według pierwotnych założeń UZP z dniem 1 stycznia 2021 r. miała zostać uruchomiona nowa – darmowa i publiczna – platforma, umożliwiająca komunikację elektroniczną w postępowaniach, w tym składanie

w sposób bezpieczny ofert. Istniejące na dzień dzisiejszy opóźnienie w uruchomieniu tej platformy praktycznie uniemożliwia uruchomienie jej modułu komunikacyjnego na dzień wejścia w życie nowego Pzp, co stanowi poważne zagrożenie dla zamówień krajowych. Na niezadawalające działanie dotychczasowych narzędzi (Miniportal oparty o działanie ePUAP) zwróciła uwagę Najwyższa Izba Kontroli.

4. Brak wsparcia jednostek zamawiających w przygotowaniach do wdrożenia nowej ustawy.

Pomimo ponad rocznego vacatio legis, na szczeblu rządowym – Urzędu Zamówień Publicznych – brak było działań mających na celu przygotowanie jednostek zamawiających, w tym samorządów, do prawidłowego wdrożenia nowych regulacji. Nie odbywały się szkolenia, nie opracowano programów oraz materiałów szkoleniowych, nie udostępniono wzorów dokumentów odnoszących się do nowych regulacji etc. W żaden sposób nie wspierano także działań, podejmowanych w tym zakresie przez jednostki samorządowe. Sytuacja ta, z uwagi na skomplikowaną i rozległą materię nowej ustawy oraz zakres wprowadzonych zmian, a także nowych obowiązków zamawiających nie gwarantuje poprawnego stosowania przepisów nowego Pzp po dacie ich wejścia w życie.

5. Zagrożenia w związku z COVID-19.

Na brak wsparcia w przygotowaniach jednostek zamawiających do wdrożenia nowej ustawy ze szczebla rządowego nałożył się stan pandemii, a szczególnie wprowadzony lockdown. Uniemożliwiło to bądź znacznie przesunęło w czasie przeprowadzanie szeregu zaplanowanych w samorządach działań organizacyjnych, technicznych i szkoleniowych (między innymi przygotowanie do wdrożenia nowych rozwiązań technicznych i elektronicznych, obsługi prawnej związanej z koniecznością opracowania nowych wzorów dokumentów i projektów umów).

W związku z powyższym proponowanym przez ZPP terminem wejścia w życie ustawy byłby 1 lipca 2021 roku.

Z pełną treścią Stanowiska Zgromadzenia Ogólnego ZPP można zapoznać się tutaj.

Czw., 1 Prn. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Małgorzata Orłowska