Druga część przewodnika dotyczyła podstawowych zagadnień związanych ze stosowaniem ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko w postępowaniu, którego przedmiotem jest program ochrony środowiska. W trzeciej części omówione zostaną etapy przeprowadzania strategicznej oceny.
Etapy
Zgodnie z art. 3 pkt 14 ustawy, postępowanie w sprawie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko przebiega w czterech etapach:
- Uzgodnienie stopnia szczegółowości informacji zawartych w prognozie oddziaływania na środowisko.
- Sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko.
- Uzyskanie wymaganych opinii.
- Zapewnienie udziału społeczeństwa w opiniowaniu.
Pierwsze trzy czynności wykonujemy w kolejności, natomiast czwarty element – zapewnienie udziału społeczeństwa w opiniowaniu – ma niejako charakter ciągły, tj. następuje w różnych momentach całej procedury tworzenia programu oraz prognozy.
Uzgodnienie stopnia szczegółowości informacji zawartych w prognozie oddziaływania na środowisko
Uzgodnienia dokonuje się z właściwymi organami, czyli jak wskazano w poprzedniej części: zasadniczo – prócz pewnych szczególnych sytuacji, które warto zweryfikować w art. 57 i 58 ustawy (np. obszar morski, obszar dwóch województw) – regionalnym dyrektorem ochrony środowiska oraz państwowym wojewódzkim inspektorem sanitarnym. Ponownie podkreślmy, że uzgodnienie ma charakter wiążący – w przeciwieństwie np. do zaopiniowania. Co ważne, właściwe organy mają na dokonanie uzgodnienia 30 dni od dnia złożenia wniosku o uzgodnienie.
Jakie konkretnie informacje uzgadniamy? Wymaganą treść prognozy określa art. 51 ust. 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku, o którym szerzej poniżej.
Sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko
Treść prognozy, jak wskazano, zdeterminowana jest przez postanowienia ustawy (art. 51 ust. 2) oraz zakres wynikający z uzgodnień. Zakres prognozy jest dosyć szeroki. Musi ona z jednej strony zawierać pewne zagadnienia wstępne, takie jak np. informacje co do wykorzystanych metod czy streszczenie w języku niespecjalistycznym. Z elementów stricte merytorycznych wyróżnić można konieczność wskazania istniejących problemów ochrony środowiska istotne z punktu widzenia realizacji projektowanego dokumentu. Zakres jest więc bardzo szeroki.
Warto pamiętać, że zgodnie z przepisami informacje zawarte w prognozie muszą być opracowane stosownie do stanu współczesnej wiedzy i metod oceny oraz dostosowane do zawartości i stopnia szczegółowości projektowanego dokumentu oraz etapu przyjęcia tego dokumentu w procesie opracowywania projektów dokumentów powiązanych z tym dokumentem. Ponadto w prognozie uwzględnia się informacje zawarte w prognozach oddziaływania na środowisko sporządzonych dla innych, przyjętych już, dokumentów powiązanych z projektem dokumentu będącego przedmiotem postępowania.
Uzyskanie wymaganych opinii
Opinię należy uzyskać po pierwsze od tych samych organów, z którymi dokonuje się wcześniej uzgodnień. Co ważne, opiniowaniu z tymi organami podlega nie tylko prognoza oddziaływania na środowisko, ale głównie – a może nawet przede wszystkim – projekt programu ochrony środowiska. Te dwa dokumenty muszą zostać zaopiniowane przez właściwe organy w ciągu 30 dni od dnia złożenia wniosku o zaopiniowanie.
Ponadto pamiętajmy, że – jak wskazano w Części 1 – gotowy projekt samego programu ochrony środowiska podlega zaopiniowaniu przez:
- ministra właściwego do spraw środowiska – w przypadku projektów wojewódzkich programów ochrony środowiska;
- organ wykonawczy województwa – w przypadku projektów powiatowych programów ochrony środowiska;
- organ wykonawczy powiatu – w przypadku projektów gminnych programów ochrony środowiska.
W następnej części: zapewnienie udziału społeczeństwa w opiniowaniu.