Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

POWER. Nowa wersja uszczegółowienia

POWER. Nowa wersja uszczegółowienia fotolia.pl

Resort rozwoju opublikował kolejną, czternastą już wersją szczegółowego opisu osi priorytetowych programu Wiedza Edukacja Rozwój. Uaktualnienie SZOOP konieczne było ze względu na wprowadzone zmiany do programu. Wynikają one głównie z przyjęcia przez rząd programu Dostępność plus. Wprowadzone zmiany dotyczą opisu poszczególnych priorytetów oraz przypisanych im działań i poddziałań oraz w definicjach wskaźników. Zmienione zostały także niektóre alokacje. Dodane zostały również aktualne tzw. plany działań, opracowane przez poszczególne instytucje pośredniczące.

Modyfikacje w opisie priorytetów i działań

Priorytet II

  • W Działaniu 2.1 uzupełniono punkt 7 Grupa docelowa/ostateczni odbiorcy wsparcia dla typu projektu nr 6. Uzupełnienie polegało na dodaniu powiatów i województw jako jednostek samorządu terytorialnego, których przedstawiciele mogą być grupą docelową udzielanego wsparcia;
  • W Działaniu 2.6 dodano nowy cel szczegółowy Profesjonalizacja obsługi osób o szczególnych potrzebach, w tym osób z niepełnosprawnościami, w zakresie świadczenia usług transportowych i typ projektu z numerem 12 Szkolenia w zakresie profesjonalnej obsługi osób o szczególnych potrzebach, w tym osób z niepełnosprawnościami, skierowane do pracowników sektora transportu zbiorowego oraz uzupełniono informacje na temat typu beneficjenta, grupy docelowej/ostatecznych odbiorców wsparcia, trybu wyboru projektów odnośnie nowego typu operacji nr 12;
  • W Działaniu 2.8 dodano nowy cel szczegółowy Zmniejszenie wykluczenia społecznego osób o ograniczonej mobilności, w tym osób z niepełnosprawnościami, które mają trudności w przemieszczaniu się i nowy typ projektu o numerze 9 Zwiększenie możliwości przemieszczania się osób o ograniczonej mobilności poprzez zapewnienie usług indywidualnego transportu door-to-door oraz poprawę dostępności budynków wielorodzinnych i użyteczności publicznej, w celu ułatwienia integracji społeczno-zawodowej oraz ocena efektywności wdrażanego systemu. Uzupełniono informacje na temat typu beneficjenta, grupy docelowej/ostatecznych odbiorców wsparcia, trybu wyboru projektów odnośnie nowego typu operacji nr 9;
  • W Działaniu 2.10 zaktualizowano brzmienie typu operacji nr 7, w którym umożliwiono dostosowanie e-materiałów dydaktycznych do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poznawczych; wprowadzono nowy cel szczegółowy Poprawa dostępności usług edukacyjnych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami wraz z odpowiednimi typami operacji, wskaźnikami oraz zaktualizowano wykaz beneficjentów i grup docelowych;
  • W działaniu 2.16 wprowadzono nowy cel szczegółowy Włączenie idei dostępności do głównego nurtu dobrego rządzenia wraz z nowymi typami operacji. Ponadto w odniesieniu do nowych typów operacji uzupełniono informacje na temat typu beneficjenta oraz trybu wyboru projektów.
    W działaniu 2.18 wprowadzono nowy cel szczegółowy Włączenie idei dostępności do głównego nurtu dobrego rządzenia wraz z nowymi typami operacji. Ponadto w odniesieniu do nowych typów operacji uzupełniono informacje na temat typu beneficjenta oraz trybu wyboru projektów. Dodano nowy typ beneficjenta: ministra właściwego ds. informatyzacji;
  • W Działaniu 2.19 dodano nowy cel szczegółowy Włączenie idei dostępności do głównego nurtu dobrego rządzenia i nowe typy projektów o numerach: 17: Zapewnienie obsługi procesów związanych z włączeniem idei dostępności do głównego nurtu dobrego rządzenia, w tym dotyczących w szczególności zmian prawa, współpracy z interesariuszami, koordynacji dostępności w ramach polityk sektorowych; 18: Opracowanie ekspertyz i analiz służących uwzględnieniu aspektu dostępności w obowiązującym lub nowotworzonym prawie; 19: Stworzenie systemu akredytacji podmiotów uprawnionych do świadczenia usług certyfikowania dostępności. Uzupełniono informacje na temat typu beneficjenta, grupy docelowej/ostatecznych odbiorców wsparcia, trybu wyboru projektów odnośnie nowych typów operacji;
  • W Działaniu 2.21 dodano nowy typ projektu: Zwiększenie zdolności adaptacyjnych przedsiębiorców poprzez szkolenia i doradztwo w zakresie wdrażania i rozwoju technologii kompensacyjnych i asystujących oraz odpowiednie wskaźniki.

Priorytet III

  • W Działaniu 3.5 wprowadzono nowy cel szczegóły, typy operacji i wskaźniki dot. poprawy dostępności szkolnictwa wyższego.

Zmiany finansowe

W ramach Priorytetów: I, II, IV, V i VI dokonano realokacji nakładów. Zmniejszono je dla działań: 1.3, 2.2, 2.5, 2.14, 2.15, 4.2 i 6.1 a zwiększono dla działań: 1.4, 2.8, 2.10, 2.16, 2.18, 2.21, 5.2, 5.4 i 5.5. W ramach Priorytetu III pomniejszono alokację w działaniach 3.1, 3.2 i 3.4 i zwiększono w działaniach 3.3 i 3.5. Realokacje wynikały z niewystarczającej kwoty koniecznej do zawarcia porozumień i umów wyłonionych do dofinansowania.

Modyfikacje wskaźników

W związku z innowacyjnym katalogiem działań zaplanowanych do realizacji w ramach projektu pozakonkursowego MZ pn. „Dostępność Plus dla zdrowia” zmieniono definicje następujących wskaźników w zakładce dla Osi V PO WER, PI 9iv: wskaźnika produktu: Liczba podmiotów wykonujących szpitalną działalność leczniczą objętych wsparciem w programie; wskaźnika rezultatu: Liczba podmiotów wykonujących szpitalną działalność leczniczą, które wdrożyły działania projakościowe w ramach programu; wskaźnika rezultatu: Liczba podmiotów wykonujących podstawową opiekę zdrowotną, które wdrożyły działania projakościowe w ramach programu; wskaźnika produktu: Liczba pracowników podmiotów leczniczych, w tym administracji systemu ochrony zdrowia, objętych wsparciem EFS w celu poprawy efektywności jego funkcjonowania.

Dodatkowe zmiany w definicjach wskaźników w Działaniu 5.4. W definicji wskaźnika produktu Liczba przedstawicieli innych zawodów istotnych z punktu widzenia funkcjonowania systemu ochrony zdrowia, którzy dzięki EFS zostali objęci wsparciem w programie w obszarach związanych z potrzebami epidemiologiczno- demograficznymi zmieniono wykazywany katalog innych zawodów istotnych z punktu widzenia funkcjonowania systemu ochrony zdrowia na otwarty (rozszerzając możliwość objęcia wsparciem np. dyspozytorów medycznych i pilotów lotniczego pogotowia ratunkowego). W definicji wskaźnika rezultatu Liczba pielęgniarek i położnych, które po opuszczeniu programu uzyskały kwalifikacje w obszarach związanych z potrzebami epidemiologiczno-demograficznymi dodano zapis, że pomiar wskaźnika jest dokonywany w momencie zakończenia udziału w projekcie i uzyskania nowych kwalifikacji, potwierdzonych dyplomem wydanym przez organizatora szkolenia (w oparciu o rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych) lub Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych (w zakresie kształcenia w formie specjalizacji) lub innego organizatora (w zakresie kształcenia w innych formach niż wskazane w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej).

Dodano definicje wskaźników w Działaniu 2.9: Liczba jednostek samorządu terytorialnego, których pracownicy zostali objęci programem edukacyjnym w zakresie społecznie odpowiedzialnego terytorium i Liczba jednostek samorządu terytorialnego, w których po udziale w projekcie wzrosła liczba zlecanych usług społecznych. Uzupełniono brakujące definicje do wskaźników wprowadzonych do PO WER przy poprzedniej zmianie programu.
Działanie 2.9: Z definicji wskaźnika rezultatu bezpośredniego Liczba przedsiębiorstw społecznych, które po opuszczeniu programu zwiększyły częstotliwość udziału w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego wykreślono nieprawidłową informację o jego monitorowaniu na podstawie badania ewaluacyjnego.

Z najnowszą wersją SZOOP POWER można zapoznać się tutaj.

Pt., 8 Lt. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża