Resort rozwoju opublikował kolejną, czternastą już wersją szczegółowego opisu osi priorytetowych programu Wiedza Edukacja Rozwój. Uaktualnienie SZOOP konieczne było ze względu na wprowadzone zmiany do programu. Wynikają one głównie z przyjęcia przez rząd programu Dostępność plus. Wprowadzone zmiany dotyczą opisu poszczególnych priorytetów oraz przypisanych im działań i poddziałań oraz w definicjach wskaźników. Zmienione zostały także niektóre alokacje. Dodane zostały również aktualne tzw. plany działań, opracowane przez poszczególne instytucje pośredniczące.
Modyfikacje w opisie priorytetów i działań
Priorytet II
- W Działaniu 2.1 uzupełniono punkt 7 Grupa docelowa/ostateczni odbiorcy wsparcia dla typu projektu nr 6. Uzupełnienie polegało na dodaniu powiatów i województw jako jednostek samorządu terytorialnego, których przedstawiciele mogą być grupą docelową udzielanego wsparcia;
- W Działaniu 2.6 dodano nowy cel szczegółowy Profesjonalizacja obsługi osób o szczególnych potrzebach, w tym osób z niepełnosprawnościami, w zakresie świadczenia usług transportowych i typ projektu z numerem 12 Szkolenia w zakresie profesjonalnej obsługi osób o szczególnych potrzebach, w tym osób z niepełnosprawnościami, skierowane do pracowników sektora transportu zbiorowego oraz uzupełniono informacje na temat typu beneficjenta, grupy docelowej/ostatecznych odbiorców wsparcia, trybu wyboru projektów odnośnie nowego typu operacji nr 12;
- W Działaniu 2.8 dodano nowy cel szczegółowy Zmniejszenie wykluczenia społecznego osób o ograniczonej mobilności, w tym osób z niepełnosprawnościami, które mają trudności w przemieszczaniu się i nowy typ projektu o numerze 9 Zwiększenie możliwości przemieszczania się osób o ograniczonej mobilności poprzez zapewnienie usług indywidualnego transportu door-to-door oraz poprawę dostępności budynków wielorodzinnych i użyteczności publicznej, w celu ułatwienia integracji społeczno-zawodowej oraz ocena efektywności wdrażanego systemu. Uzupełniono informacje na temat typu beneficjenta, grupy docelowej/ostatecznych odbiorców wsparcia, trybu wyboru projektów odnośnie nowego typu operacji nr 9;
- W Działaniu 2.10 zaktualizowano brzmienie typu operacji nr 7, w którym umożliwiono dostosowanie e-materiałów dydaktycznych do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poznawczych; wprowadzono nowy cel szczegółowy Poprawa dostępności usług edukacyjnych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami wraz z odpowiednimi typami operacji, wskaźnikami oraz zaktualizowano wykaz beneficjentów i grup docelowych;
- W działaniu 2.16 wprowadzono nowy cel szczegółowy Włączenie idei dostępności do głównego nurtu dobrego rządzenia wraz z nowymi typami operacji. Ponadto w odniesieniu do nowych typów operacji uzupełniono informacje na temat typu beneficjenta oraz trybu wyboru projektów.
W działaniu 2.18 wprowadzono nowy cel szczegółowy Włączenie idei dostępności do głównego nurtu dobrego rządzenia wraz z nowymi typami operacji. Ponadto w odniesieniu do nowych typów operacji uzupełniono informacje na temat typu beneficjenta oraz trybu wyboru projektów. Dodano nowy typ beneficjenta: ministra właściwego ds. informatyzacji; - W Działaniu 2.19 dodano nowy cel szczegółowy Włączenie idei dostępności do głównego nurtu dobrego rządzenia i nowe typy projektów o numerach: 17: Zapewnienie obsługi procesów związanych z włączeniem idei dostępności do głównego nurtu dobrego rządzenia, w tym dotyczących w szczególności zmian prawa, współpracy z interesariuszami, koordynacji dostępności w ramach polityk sektorowych; 18: Opracowanie ekspertyz i analiz służących uwzględnieniu aspektu dostępności w obowiązującym lub nowotworzonym prawie; 19: Stworzenie systemu akredytacji podmiotów uprawnionych do świadczenia usług certyfikowania dostępności. Uzupełniono informacje na temat typu beneficjenta, grupy docelowej/ostatecznych odbiorców wsparcia, trybu wyboru projektów odnośnie nowych typów operacji;
- W Działaniu 2.21 dodano nowy typ projektu: Zwiększenie zdolności adaptacyjnych przedsiębiorców poprzez szkolenia i doradztwo w zakresie wdrażania i rozwoju technologii kompensacyjnych i asystujących oraz odpowiednie wskaźniki.
Priorytet III
- W Działaniu 3.5 wprowadzono nowy cel szczegóły, typy operacji i wskaźniki dot. poprawy dostępności szkolnictwa wyższego.
Zmiany finansowe
W ramach Priorytetów: I, II, IV, V i VI dokonano realokacji nakładów. Zmniejszono je dla działań: 1.3, 2.2, 2.5, 2.14, 2.15, 4.2 i 6.1 a zwiększono dla działań: 1.4, 2.8, 2.10, 2.16, 2.18, 2.21, 5.2, 5.4 i 5.5. W ramach Priorytetu III pomniejszono alokację w działaniach 3.1, 3.2 i 3.4 i zwiększono w działaniach 3.3 i 3.5. Realokacje wynikały z niewystarczającej kwoty koniecznej do zawarcia porozumień i umów wyłonionych do dofinansowania.
Modyfikacje wskaźników
W związku z innowacyjnym katalogiem działań zaplanowanych do realizacji w ramach projektu pozakonkursowego MZ pn. „Dostępność Plus dla zdrowia” zmieniono definicje następujących wskaźników w zakładce dla Osi V PO WER, PI 9iv: wskaźnika produktu: Liczba podmiotów wykonujących szpitalną działalność leczniczą objętych wsparciem w programie; wskaźnika rezultatu: Liczba podmiotów wykonujących szpitalną działalność leczniczą, które wdrożyły działania projakościowe w ramach programu; wskaźnika rezultatu: Liczba podmiotów wykonujących podstawową opiekę zdrowotną, które wdrożyły działania projakościowe w ramach programu; wskaźnika produktu: Liczba pracowników podmiotów leczniczych, w tym administracji systemu ochrony zdrowia, objętych wsparciem EFS w celu poprawy efektywności jego funkcjonowania.
Dodatkowe zmiany w definicjach wskaźników w Działaniu 5.4. W definicji wskaźnika produktu Liczba przedstawicieli innych zawodów istotnych z punktu widzenia funkcjonowania systemu ochrony zdrowia, którzy dzięki EFS zostali objęci wsparciem w programie w obszarach związanych z potrzebami epidemiologiczno- demograficznymi zmieniono wykazywany katalog innych zawodów istotnych z punktu widzenia funkcjonowania systemu ochrony zdrowia na otwarty (rozszerzając możliwość objęcia wsparciem np. dyspozytorów medycznych i pilotów lotniczego pogotowia ratunkowego). W definicji wskaźnika rezultatu Liczba pielęgniarek i położnych, które po opuszczeniu programu uzyskały kwalifikacje w obszarach związanych z potrzebami epidemiologiczno-demograficznymi dodano zapis, że pomiar wskaźnika jest dokonywany w momencie zakończenia udziału w projekcie i uzyskania nowych kwalifikacji, potwierdzonych dyplomem wydanym przez organizatora szkolenia (w oparciu o rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych) lub Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych (w zakresie kształcenia w formie specjalizacji) lub innego organizatora (w zakresie kształcenia w innych formach niż wskazane w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej).
Dodano definicje wskaźników w Działaniu 2.9: Liczba jednostek samorządu terytorialnego, których pracownicy zostali objęci programem edukacyjnym w zakresie społecznie odpowiedzialnego terytorium i Liczba jednostek samorządu terytorialnego, w których po udziale w projekcie wzrosła liczba zlecanych usług społecznych. Uzupełniono brakujące definicje do wskaźników wprowadzonych do PO WER przy poprzedniej zmianie programu.
Działanie 2.9: Z definicji wskaźnika rezultatu bezpośredniego Liczba przedsiębiorstw społecznych, które po opuszczeniu programu zwiększyły częstotliwość udziału w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego wykreślono nieprawidłową informację o jego monitorowaniu na podstawie badania ewaluacyjnego.
Z najnowszą wersją SZOOP POWER można zapoznać się tutaj.