Centrum Projektów Europejskich ogłosiło konkurs w ramach programu operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 na wdrożenie nowych rozwiązań poprawiających dostępność usług publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego dla osób o szczególnych potrzebach. Projekt musi być zrealizowany we współpracy z partnerem zagranicznym. Wnioski o dofinansowanie są przyjmowane do 28 lutego. Minimalna wartość projektu wynosi 500 tys. zł. Na konkurs przeznaczono 15 mln zł. Dla zainteresowanych złożeniem wniosku CPE organizuje spotkanie informacyjne. Odbędzie się ono 6 lutego w Warszawie, więcej informacji można zdobyć tutaj.
Na co można otrzymać dofinansowanie
Jako osoby o szczególnych potrzebach wskazane są: osoby na wózkach inwalidzkich, poruszające się o kulach, o ograniczonej możliwości poruszania się; niewidome i słabo widzące; głuche i słabo słyszące; głuchoniewidome; z niepełnosprawnościami psychicznymi i intelektualnymi; starsze i osłabione chorobami; kobiety w ciąży i osoby z małymi dziećmi, w tym z wózkami dziecięcymi; osoby mające trudności w komunikowaniu się z otoczeniem (także z rozumieniem języka pisanego albo mówionego); osoby o nietypowym wzroście (w tym również dzieci); osoby z ciężkim lub nieporęcznym bagażem, towarem.
Na konkurs kwalifikują się projekty zakładające wypracowanie we współpracy z partnerem zagranicznym i wdrożenie nowego rozwiązania w zakresie poprawy funkcjonowania jednostki samorządu terytorialnego w obszarze dostępności obejmującego dwa aspekty. Po pierwsze, opracowanie sposobu świadczenia usług publicznych dostosowanego do potrzeb osób o szczególnych potrzebach. Po drugie, opracowanie standardów obsługi klientów dostosowanych do potrzeb osób o szczególnych potrzebach w co najmniej jednej instytucji. W ramach projektu wnioskodawca jest zobowiązany przygotować i opisać propozycję standardu obsługi klientów, który będzie uwzględniał szczególne potrzeby osób (np. wiek, niepełnosprawność, problemy z poruszaniem itp.) oraz wpływał na poprawę funkcjonowania danego urzędu. Poprawa funkcjonowania może polegać np. na usprawnieniu obsługi klientów, lepszej komunikacji pracowników JST z klientami itp., dotarciu z usługami publicznymi do tych osób, które ze względu ma swoje szczególne potrzeby mają do nich utrudniony dostęp.