W ostatnim czasie jednym z najbardziej dyskutowanych tematów – zarówno w debacie samorządowej, jak i całym dyskursie publicznym – jest problematyka podwyżki cen energii elektrycznej.
Jak informuje Urząd Regulacji Energetyki, w związku ze znacznym wzrostem cen energii elektrycznej na hurtowym rynku energii, w tym w szczególności w transakcjach zawieranych w 2018 r. na Towarowej Giełdzie Energii (TGE) na rocznym instrumencie terminowym z fizyczną dostawą na rok 2019 (instrument BASE_Y-19), po analizie zgromadzonych dokumentów Prezes URE zarządził przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego.
Postępowanie to ‒ wszczęte 19 grudnia 2018 roku na podstawie art. 23p ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne – ma na celu sprawdzenie, czy notowane wzrosty cen wypełniają znamiona „manipulacji na rynku” lub „próby manipulacji na rynku” określone w art. 2 pkt 2 oraz pkt 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii (tzw. rozporządzenie REMiT).
Zgodnie z informacją URE, postępowanie zostało wszczęte po analizie dokumentów zgromadzonych w ramach badania rynku mającego na celu sprawdzenie przyczyn wzrostów cen energii, które Prezes URE prowadził od października do grudnia 2018 roku. Głównym badanym wskaźnikiem był obiektywny wskaźnik referencyjny Clean Dark Spread (CDS), który stanowi różnicę pomiędzy ceną energii elektrycznej (1 MWh) netto a ceną węgla przeliczoną na koszt produkcji 1 MWh z węgla kamiennego i ceną CO2 przeliczoną na koszt produkcji 1 MWh netto z węgla kamiennego.
W wyniku przeprowadzonej analizy Prezes URE ustalił, iż wskaźnik CDS dla kontraktów z dostawą energii w 2019 r. notowanych na instrumencie BASE _Y_2019 od czerwca 2018 r. wykazał niepokojący wzrost. Wyprowadzono dwa zasadnicze wnioski: wzrost cen energii notowany na Towarowej Giełdzie Energii dotyczący instrumentu BASE_Y-19 nie jest wyłącznie związany z wzrostem kosztów wytworzenia, a wskaźnik CDS jest około dwa razy większy niż CDS kształtujący się na notowanych historycznie produktach BASE_Y-14, BASE_Y-15, BASE_Y-16, BASE_Y-17 i BASE_Y-18 oraz BASE_Y-19 w okresie od rozpoczęcia notowań w 2016 r. do końca sierpnia 2018 roku.
Motywy te stały za zarządzeniem postępowania wyjaśniającego w niniejszej sprawie. Stosownie do art. 23p ust. 1 Prawa energetycznego, postępowanie wyjaśniające może trwać nie dłużej niż 6 miesięcy.
Przypomnijmy, że dokumentacja zgromadzona w ramach poprzedniego postępowania wyjaśniającego została skierowana do prokuratury, o czym Prezes URE informował na ostatnim posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego – więcej na ten temat można przeczytać tutaj.
Źródło: www.ure.gov.pl