Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Warmińsko-mazurskie: pieniądze na edukację zawodową

Warmińsko-mazurskie: pieniądze na edukację zawodową fotolia.pl

Od 23 stycznia samorządy warmińsko-mazurskie będą mogły składać wnioski o dofinansowanie przedsięwzięć rozwijających szkolnictwo zawodowe. Zarząd województwa ogłosił konkurs w ramach działania 2.4 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego warmińsko-mazurskiego RPO. Maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania projektu ustalono na 90 proc. jego wydatków kwalifikowanych do refundacji. Na konkurs zarząd województwa przeznaczył 50,6 mln zł.

Na co można otrzymać dofinansowanie

Na konkurs kwalifikują się projekty zakładające działania dwóch rodzajów: w ramach typu 1 i typu 4. Pierwszy typ dotyczy programów współpracy szkół i placówek z tzw. otoczeniem społeczno-gospodarczym. Drugi zakłada kształtowanie u uczniów umiejętności podstawowych, ale działania w tym zakresie mogą być podejmowane wyłącznie jako element projektu pierwszego typu.

Modele współpracy z pracodawcami

Potencjalni wnioskodawcy powinni wziąć pod uwagę, że przedsięwzięcia współpracy z tzw. otoczeniem społeczno-gospodarczym powinny odpowiadać trzem określonym modelom:

  • Model 1 zakłada obligatoryjną realizację m.in.: diagnozy ucznia pod kątem uzupełnienia jego umiejętności, kompetencji i uzyskiwania kwalifikacji zawodowych oraz kompetencji miękkich ułatwiających wejście na rynek pracy; realizacja staży zawodowych dla uczniów w rzeczywistych warunkach pracy. Działania te mogą być uzupełnione o: wyposażenie słuchacza w dodatkowe umiejętności, kompetencje i kwalifikacje zawodowe oraz jeżeli zachodzi potrzeba, w miękkie kompetencje pracownicze, które zostaną uzyskane w trakcie kursów i szkoleń powiązanych z profilem kształcenia, wybranych przy udziale pracodawców lub przedsiębiorców i poprzedzonych diagnozą słuchacza, tworzenie klas patronackich, organizację kursów przygotowawczych dla uczniów na studia we współpracy ze szkołami wyższymi.
  • Model 2 przewiduje wsparcie na rzecz doskonalenia umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli, w tym nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu w zakresie przedmiotów zawodowych. Działania te mogą być realizowane wyłącznie jako uzupełnienie działań przewidzianych wyżej. W tym modelu także pracownicy przedsiębiorstw mogą uzyskać przygotowanie pedagogiczne lub kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela teoretycznych przedmiotów zawodowych lub praktycznej nauki zawodu zgodnie z przepisami w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
  • Model 3 przewiduje wprowadzenie nowego zawodu lub zawodów na użytek specyficznych zdiagnozowanych potrzeb firm z regionu (szczególnie w zakresach inteligentnych specjalizacji) lub unowocześnienie oferty kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy poprzez modernizację metod i treści kształcenia, przy jednoczesnym doposażeniu lub wyposażeniu bazy dydaktycznej szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe. W tym modelu obligatoryjnie oczekuje się wsparcia na rzecz doskonalenia umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu. W ramach tego modelu możliwe jest również tworzenia klas patronackich.

Więcej na temat konkursu można dowiedzieć się tutaj.

Niedz., 23 Gr. 2018 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża