13 stycznia br. weszło w życie rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (DzU z 2018 r. poz. 109).
Akt ten zastąpił rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (DzU z 2016 r. poz. 1015 oraz z 2017 r. poz. 699).
Nowe rozporządzenie wprowadza w załączniku nr 31 zmieniony wzór sprawozdania Rb-Z PPP o stanie zobowiązań wynikających z umów partnerstwa publiczno-prywatnego
Jak dowiadujemy się z uzasadnienia do projektu rozporządzenia, dotychczasowe doświadczenia w zakresie sprawozdawczości dotyczącej stanu zobowiązań wynikających z umów partnerstwa publiczno-prywatnego w sprawozdaniu Rb-Z-PPP o stanie zobowiązań wynikających z umów partnerstwa publiczno-prywatnego spowodowały wykreślenie następujących wierszy sprawozdania:
- A6. wartość wydatków wynikających z zobowiązań z tytułu umów partnerstwa publiczno-prywatnego planowanych na następny okres sprawozdawczy (wydatki)
- A7. wartość wydatków wynikających z zobowiązań z tytułu umów partnerstwa publiczno-prywatnego planowanych na następny rok budżetowy (wydatki)
- A9. wartość zobowiązań z tytułu umów partnerstwa publiczno-prywatnego planowanych do zaciągnięcia w następnym roku budżetowym.
Z uwagi na fakt, iż ww. kategorie wydatków/zobowiązań dotyczą pozycji planowanych (dotyczą zarówno umów zawartych, jak i ewentualnie planowanych do zawarcia) ich miarodajne określenie stwarzało problemy dla podmiotów sporządzających te sprawozdania (wynegocjowanie i podpisanie umowy partnerstwa publiczno-prywatnego z reguły jest rozciągnięte w czasie i planowanie wydatków/zobowiązań z tego tytułu w perspektywie przyszłych okresów jest utrudnione). Niemiarodajny charakter ww. pozycji uniemożliwia również możliwość wykorzystania tych informacji w pracach analitycznych prowadzonych na ich podstawie.
W związku z ograniczeniem pozycji sprawozdawczych w sprawozdaniu Rb-Z-PPP konieczne stało się wprowadzenie odpowiednich zmian w instrukcji sporządzania tych sprawozdań, polegających na usunięciu przepisów dotyczących ww. pozycji.
Ponadto, zostały doprecyzowane następujące pozycje instrukcji:
- § 1 pkt 3 zmiana podmiotu, któremu są przekazywane ewentualne korekty sprawozdania z „jednostki nadrzędnej” na „Ministerstwo Finansów oraz Główny Urząd Statystyczny”, czyli podmiotów, które otrzymują te sprawozdania w wersji pierwotnej,
- § 2 pkt 1, 2 oraz 5 doprecyzowano informacje na temat metodologii obliczeń, celem ułatwienia sporządzenia przedmiotowego sprawozdania przez kierowników jednostek,
- § 3 pkt 2 doprecyzowano definicję przedsiębiorcy zagranicznego.
Ponadto z uwagi na wątpliwości w zakresie obowiązku przekazywania sprawozdań Rb-Z-PPP doprecyzowano przepis § 4 pkt 5 rozporządzenia. Doprecyzowanie polega na zastąpieniu wyrazów „odrębnych przepisów” wyrazami „przepisów ustawy o partnerstwie publicznoprywatnym”.
Ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym określa jej relacje z przepisami innych ustaw, np. w zakresie wyboru partnera prywatnego, w ramach których to przepisów określone są zasady, kiedy do wyboru partnera stosuje się przepisy ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi, a kiedy przepisy Prawa zamówień publicznych. Tym samym usunięte mają zostać wątpliwości interpretacyjne dotychczasowego zapisu, co umożliwić jednostkom sprawozdającym łatwiejszą identyfikację zobowiązań będących przedmiotem sprawozdania Rb-Z-PPP.
Natomiast ze względu na fakt, iż sprawozdanie Rb-Z-PPP dotychczas nie było uwzględnione w terminarzu przekazywania sprawozdań w zakresie budżetu państwa, co mogło przyczyniać się do nieprzesyłania dokumentu w terminie, wprowadzono zmianę polegającą na uzupełnieniu go o informację o terminach sporządzenia ww. sprawozdania (nie później niż 30 dni po upływie okresu sprawozdawczego).
Rozporządzenie ma zastosowanie do sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze rozpoczynające się od 1 stycznia 2018 r.