Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Tryb wnoszenia skargi kasacyjnej w sprawach dotyczących polityki rozwoju

Tryb wnoszenia skargi kasacyjnej w sprawach dotyczących polityki rozwoju fotolia.pl

Jeśli skarżący tryb konkursu o dofinansowanie projektu z budżetu Unii Europejskiej skargę kasacyjną wniósł za pośrednictwem wojewódzkiego sądu administracyjnego, to o zachowaniu terminu do wniesienia skargi kasacyjnej decyduje data jej nadania przez Sąd I instancji do Naczelnego Sądu Administracyjnego, a nie data wniesienia skargi do Sądu I instancji.

por. postanowienie NSA z 17 stycznia 2017 r., sygn. II GSK 5500/16

Zgodnie z art. 30e ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (dalej: u.z.p.p.r.), w zakresie nieuregulowanym w ustawie do postępowania przed sądami administracyjnymi stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej: p.p.s.a.) określone dla aktów lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 z wyłączeniem określonych przepisów.

Ustawa wprowadza pewne modyfikacje w stosunku do rozwiązań przewidzianych w p.p.s.a., m.in. skrócone zostały terminy do wniesienia skargi i skargi kasacyjnej, wprowadzono termin do rozpatrzenia skargi kasacyjnej, a także przewidziano tryb jej wniesienia bezpośrednio do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Stosownie do art. 30 d ust. 1 u.z.p.p.r. wnioskodawca lub właściwa instytucja pośrednicząca lub zarządzająca może wnieść skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia wojewódzkiego sądu administracyjnego. Z kolei w myśl art. 30 d ust. 2 u.z.p.p.r. do skargi kasacyjnej stosuje się odpowiednio art. 30 c ust. 5 tej ustawy, zgodnie z którym wniesienie skargi: po terminie wskazanym w ust. 2 (tj. 14 dni), skargi niekompletnej, bądź bez uiszczenia opłaty sądowej w terminie określonym w ust. 2 tego przepisu powoduje pozostawienie jej bez rozpatrzenia.

Treść przepisu art. 30c ust. 2 ustawy wskazuje, że skarga kasacyjna podlega wniesieniu bezpośrednio do Naczelnego Sądu Administracyjnego, co oznacza, że wyłączone jest zastosowanie przepisu art. 177 § 1 p.p.s.a (por. postanowienie NSA z dnia 22 września 2011 r., sygn. akt II GSK 1883/11). Rozwiązanie to ma na celu przyśpieszenie rozpoznania skargi kasacyjnej (por. postanowienie NSA z dnia 20 stycznia 2011 r., sygn. akt II GSK 1528/10).

W rozpoznawanej sprawie skarga kasacyjna została wniesiona za pośrednictwem WSA w Gliwicach. Do Naczelnego Sądu Administracyjnego skarga kasacyjna została przekazana dopiero pismem w dniu [...] grudnia 2016 r. a więc po upływie terminu do jej wniesienia, który upłynął w dniu [...] listopada 2016 r.

Zgodnie z ugruntowaną linią orzeczniczą sądów administracyjnych oraz stanowiskiem doktryny, w przypadku wniesienia skargi kasacyjnej za pośrednictwem wojewódzkiego sądu administracyjnego, sąd ten powinien przekazać ją do Naczelnego Sądu Administracyjnego, a o zachowaniu terminu do wniesienia skargi kasacyjnej decyduje wówczas data jej nadania przez Sąd I instancji do Naczelnego Sądu Administracyjnego (por. postanowienie NSA z dnia 30 marca 2011 r., sygn. akt II GSK 159/11; z dnia 27 marca 2012 r., sygn. akt II GSK 123/12; z dnia 20 maja 2016 r. , sygn. akt II GSK 1956/16; publ. CBOSA).

Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że w takim przypadku ustawodawca wyraźnie określił skutek w postaci pozostawienia skargi bez rozpatrzenia (art. 30c ust. 5 pkt 1 u.z.p.p.r.).

Sob., 28 St. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski