Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

PROW, drogi: ministerstwo wyjaśnia

PROW, drogi: ministerstwo wyjaśnia fotolia.pl

Związek Powiatów Polskich zwrócił się do departamentu rozwoju obszarów wiejskich resortu rozwoj wsi, zarządzającego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich, z prośbą o wyjaśnienia wątpliwości samorządów dotyczących finansowania inwestycji drogowych.

Połączenie jednostek z istniejącą drogą

Jednym z zapisów rozporządzenia regulującego finansowania dróg lokalnych z PROW, budzących watpliwości interpretacyjne, jest sformułowanie „Pomoc jest przyznawana na operację, która (…) będzie łączyć jednostki osadnicze (…) z istniejącą drogą publiczną".

Wyjaśniając tę kwestię ministerstwo podkreśla, że „(...) operacje winny dotyczyć dróg zapewniających połączenie jednostki osadniczej z istniejącą drogą publiczną. Jednocześnie wskazać należy, że operacja może dotyczyć budowy, przebudowy lub zmiany nawierzchni ulicy, a więc drogi na terenie zabudowy także w ramach danej jednostki osadniczej, o ile droga ta będzie łączyć się z istniejącą droga publiczną. Przez drogę będącą przedmiotem operacji należy także rozumieć odcinek tej drogi. Wskazać jednak należy, iż w przypadku kiedy operacja będzie dotyczyła odcinka drogi, aby spełnione było kryterium połączenia jednostki osadniczej z istniejącą droga publiczną, przebudowany odcinek drogi winien rozpoczynać się w granicach danej jednostki osadniczej. Odcinek drogi prowadzący do przebudowywanego w ramach operacji odcinka tej samej drogi winien charakteryzować się parametrami nie gorszymi niż odcinek tej drogi zrealizowany w ramach przedmiotowej operacji. Oznacza to, że w takim przypadku realizacja operacji winna stanowić pewnego rodzaju kontynuację przebudowy danej drogi, co w konsekwencji prowadzić będzie do kompleksowej poprawy wewnątrzregionalnej infrastruktury transportowej.

Droga prowadząca bezpośrednio do obiektu użyteczności publicznej

Drugą kwestią, budzącą wątpliwości interpretacyjne jest zapis, iż  „droga objęta operacją prowadzi bezpośrednio do obiektu użyteczności publicznej”. Co w przypadku, gdy np. odcinek o długości 1 km, który ma być objęty inwestycją, nie prowadzi do obiektu, tylko dalsza część drogi do niego prowadzi? Czy wtedy premia (dodatkowe punkty) będzie mogła być przyznana?

Ministerstwo wyjaśnia, że zgodnie z rozporządzeniem "(...) planowanej operacji będą przyznawane punkty, jeśli droga objęta tą operacją prowadzi bezpośrednio do obiektu użyteczności publicznej, tj. przeznaczonego dla administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości, kultury, kultu religijnego, oświaty, opieki zdrowotnej, opieki społecznej i socjalnej, obsługi bankowej, handlu, gastronomii, usług, turystyki, sportu, obsługi pasażerów w transporcie kolejowym, drogowym, lotniczym, lub wodnym, poczty, lub telekomunikacji oraz innego ogólnodostępnego obiektu przeznaczonego do wykonywania podobnych funkcji. Oznacz to, że punkty za spełnienie tego warunku będą przyznawane wyłącznie w przypadku, kiedy budynek lub obiekt użyteczności publicznej zlokalizowany będzie bezpośrednio przy budowanym, przebudowanym odcinku drogi, co ma na celu zapewnienie dostępu do tego budynku lub obiektu.

Źródło: pismo MRiRW

Pt., 27 Lst. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża