Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Eurofundusze 2014-2020. Samorządy krytycznie o ustawie wdrożeniowej

Eurofundusze 2014-2020. Samorządy krytycznie o ustawie wdrożeniowej fotolia.pl
Zarówno Związek Powiatów, jaki i Związek Miast Polskich krytycznie odnoszą się do niektórych zapisów projektu tzw. ustawy wdrożeniowej 2014-2020, tj. ustawy o zasadach realizacji programów operacyjnych polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020.
 
Losy projektu
 
Resort rozwoju regionalnego przesłał stronie samorządowej kolejną już wersję projektu ustawy. Pierwsza ukazała się we wrześniu ub. roku. Ku zdziwieniu korporacji samorządu lokalnego została od razu skierowana do uzgodnień z marszałkami w trybie uzgodnień międzyresortowych. Zarówno poszczególne ministerstwa, jak marszałkowie przekazali do projektu bardzo dużo uwag. Po tzw. konferencji uzgodnieniowej w grudniu ukazała się druga wersja projektu, a po niej kolejna w wyniku następnej konferencji.
 
Uwagi ZPP
 
Tę ostatnią wersję projektu (z 23 grudnia) resort skierował do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. W tym przypadku również posypały się liczne uwagi. Zarówno poszczególnych samorządów, jak i korporacji, w tym Związku Powiatów Polskich. Uwagi ZPP skupiły się głównie na obronie pozycji beneficjenta, która wydała się „przegrana” wobec projektowanych przepisów, dających kompetencje rządowym podmiotom systemu wdrażania funduszy, jako instrumentów europejskiej polityki spójności. Nie mówiąc o tym, że dla przedstawicieli samorządów - głównych beneficjantów - nie znalazło się miejsce w komitetach monitorujących realizację programów operacyjnych. ZPP zwrócił uwagę m.in. na pozycję prawną wytycznych, ich moc obowiązującą i oddziaływanie na beneficjentów. Związek zaproponował, by dla potencjalnych beneficjentów zostały zawarte odpowiednie gwarancje, np. taka, że zmiana wytycznych w czasie realizacji projektu nie może negatywnie wpływać na pozycję beneficjenta. Ze wszystkimi uwagami Związku Powiatów można zapoznać się tutaj: http://bip.mir.gov.pl/Prawo/Projekty_rozporzadzen/Documents/DKF_U_PO1420_uwagi_ZPP_22012014_BIP.pdf . Ta i inne uwagi ZPP zostały przez resort w styczniowym stanowisku odrzucone. Uwzględniono natomiast postulat obecności w komitetach monitorujących programy krajowe i regionalne przedstawicieli strony samorządowej KWRiST. Ministerstwo zgodziło się także na wczesne informowanie beneficjenta o zaleceniach pokontrolnych według ustalonego trybu.
 
Po zebraniu wszystkich uwag, także w ramach konsultacji społecznych, i opublikowaniu do nich stanowiska ministerstwa, przygotowana została kolejna wersja projektu – z lutego br. Na początku kwietnia do korporacji samorządowych KWRiST dotarła natomiast ostatnia wersja projektu (datowana na 24.03.2014), przyjęta przez Komitet Stały Rady Ministrów 27. marca.
 
ZMP krytycznie
 
Zarząd Związku Miast Polskich krytycznie ocenił przesłaną wersję projektu ustawy. Wśród zgłoszonych zastrzeżeń znalazły się (cytujmy za komunikatem biura ZMP): "(...) niepotrzebne kontrole uprzednie służące sprawdzeniu potencjału administracyjnego wnioskodawcy przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, zbyt krótki termin składania wniosków o dofinansowanie (propozycja zmiany z 7 do 14 dni), brak precyzyjnej definicji nieuzasadnionego wydatku , brak odpowiedzialności instytucji powołanej do kontroli, wątpliwe terminy dotyczące wniesienia protestu lub skargi w związku z otrzymaniem informacji o negatywnej ocenie projektu (wnioskodawca – 14 dni, instytucja – 21 dni od otrzymania skargi) czy bezsensowna procedura ścieżki odwoławczej, która jest jedynie sankcjonowaniem przez sąd naruszenia prawa przez instytucję oceniającą, bez gwarancji, że projekty zostaną dofinansowane w pierwszej kolejności w nowych konkursach.(…). Dyrektor Biura ZMP podkreślił, że w całym projekcie beneficjent jest z góry potraktowany negatywnie, a większość przepisów jest skonstruowana w interesie wyższej stojącego dysponenta.”.
 
Źródło: ZPP, ZMP
Niedz., 20 Kw. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża