Rzecznik Praw Pacjenta podczas kontroli, wszczętej w oparciu o pisemną skargę rodziny pacjentki, stwierdził liczne nieprawidłowości, w działaniu placówki. Sytuacja pacjentki wzbudziła zrozumiałe zaniepokojenie Rzecznika Praw Pacjenta, który podkreślił potrzebę monitorowania standardów opieki nad pacjentami w zakładach leczniczych. Z tej sytuacji wynikają ważne wnioski, które inni pacjenci oraz ich rodziny powinni uwzględnić przed skorzystaniem z usług zakładów leczniczych.
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina pacjentom oraz ich rodzinom, na co należy zwrócić uwagę przed wyborem ośrodka leczniczego. Oto lista:
- Sprawdzenie ośrodka medycznego/DPS/ZOL-u.
- Komunikacja z rodziną. Regularna komunikacja z rodziną lub bliskimi podczas pobytu w ośrodku może być kluczowa. Pacjenci powinni informować swoich bliskich o stanie ich zdrowia i prosić o reagowanie w przypadku jakichkolwiek podejrzeń o nieprawidłowości.
- Zapoznanie się z prawami pacjenta. Znajomość swoich praw jako pacjenta jest ważna. Pacjenci powinni być świadomi, że mają prawo do należytej opieki zdrowotnej, a w przypadku naruszeń mogą zgłaszać skargi do odpowiednich organów, takich jak Rzecznik Praw Pacjenta.
- Dokładne zapoznanie się z warunkami umów. Przed podpisaniem umowy z ośrodkiem medycznym, pacjenci powinni dokładnie przeczytać wszelkie dokumenty, takie jak umowy i regulaminy. Ważne jest zrozumienie warunków pobytu, opłat, procedur i możliwości reakcji w przypadku problemów.
- Monitorowanie swojego stanu zdrowia. Pacjenci powinni świadomie monitorować swój stan zdrowia i bacznie obserwować wszelkie zmiany. Jeśli pojawią się niepokojące objawy, należy niezwłocznie zgłosić je personelowi medycznemu.
- Reagowanie na zaniedbania. W przypadku doświadczenia zaniedbań lub niewłaściwej opieki, pacjenci i ich rodziny powinni niezwłocznie reagować. Złożenie skargi do Rzecznika Praw Pacjenta czy instytucji nadzorującej placówkę może zapobiec niepożądanym zdarzeniom.
Źródło: RPP