Od 15 grudnia 2023 r. nie funkcjonuje już Teleplatforma Pierwszego Kontaktu. Platforma została uruchomiona w czasie pandemii COVID-19. Dawała ona możliwość kontaktu pacjenta z pracownikiem medycznym poprzez wypełnienie formularza lub bezpośrednio - pod numerem infolinii: 800 137 200. Za pośrednictwem TPK pacjenci mogli uzyskać teleporadę, e-skierowanie czy e-receptę bez konieczności wychodzenia z domu.
Jednocześnie w związku z wygaszeniem teleplatformy, Ministerstwo Zdrowia, przypomina, że miejscem, do którego pacjent powinien się zgłaszać z większością problemów zdrowotnych, jest przychodnia Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ), która jest czynna w dni powszednie w godz. 8.00-18.00. Przed wizytą należy się zarejestrować. W ramach POZ pacjent może odbyć konsultację osobistą - na miejscu w przychodni, poprosić o wizytę domową lub skonsultować się poprzez teleporadę.
Wizyty domowe udzielane są pacjentom, którzy są osobami przewlekle leżącymi i nie opuszczają domu lub w innych, uzasadnionych medycznie przypadkach. Decyzję o tym, czy wizyta będzie miała formę stacjonarną w przychodni czy w domu pacjenta, każdorazowo podejmuje lekarz.
Natomiast w godzinach od 18.00 do 8.00 oraz w soboty, niedziele i święta można uzyskać pomoc w przychodni, która funkcjonuje w ramach Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej (NŚOZ). Pacjent ma możliwość uzyskania tu zarówno teleporady, jak i wizyty osobistej lub domowej.
Gdy życie nasze lub osób nam bliskich jest zagrożone, należy wezwać Zespół Ratownictwa Medycznego (ZRM) dzwoniąc na numer 999 lub 112.
Źródło: MZ