System Powiadamiania Ratunkowego "będzie wiedzieć", z którego miejsca na mapie wywołano numer 112
Nowy System Powiadamiania Ratunkowego, wzbogacił się o rozwiązanie techniczne, które pozwoli operatorowi w Wojewódzkim Centrum Powiadamiania Ratunkowego zobaczyć na mapie miejsce, z którego nastąpiło wywołanie alarmowe!
Wojewódzkie Centra Powiadamiania Ratunkowego, tworzące bazę nowego Systemu Powiadamiania Ratunkowego zaczną startować sukcesywnie. Pierwszy uruchomiony zostanie najpóźniej z końcem I kwartału 2012 r.
WCPR zasięgiem działania (zgłoszenia alarmowe) obejmą najpierw obszar miast wojewódzkich i w miarę nabywania doświadczeń, przejmą obsługę najbliższych powiatów, aż do terenu całego województwa włącznie.
Nowe rozwiązanie, które pozwoli pokazać na mapie miejsce wywołania alarmowego, to Centralny System Dostępowy (CSD) dla potrzeb Platformy Lokalizacyjno Informacyjnej z Centralną Bazą Danych (PLI CBD) oraz dostępu do innych systemów oraz zasobów zewnętrznych, zrealizowany przez firmę NextiraOne.
W ramach umowy firma NextiraOne dostarczyła urządzenia wraz z oprogramowaniem standardowym niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania Centralnego Systemu Dostępowego (CSD). Zakres umowy obejmował także udzielenie licencji na oprogramowanie oraz na modyfikację oprogramowania, przeprowadzenie warsztatów w zakresie użytkowania i administrowania systemem oraz świadczenie usług gwarancyjnych i serwisu gwarancyjnego w okresie 24-miesięcy.
Centralny System Dostępowy zlokalizowany będzie w dwóch ośrodkach - w Warszawie i Katowicach. Jest to specjalny interfejs, który umożliwi komunikację pomiędzy systemami teleinformatycznymi podmiotów ratowniczych z Platformą Lokalizacyjno Informacyjną z Centralną Bazą Danych. Dzięki temu możliwa będzie lokalizacja osób dokonujących wywołania na numery alarmowe 112, 999, 998, 997. Operator przyjmujący zgłoszenie, widzieć będzie na monitorze skąd dzwonimy. Ma to zasadnicze znaczenie w sytuacji, kiedy uczestnik zdarzenia nie potrafi określić, gdzie się znajduje.
Uruchomienie dwóch węzłów CSD ma również duży wpływ na pełniejsze wykorzystanie wdrażanego przez CPI Systemu Informatycznego Powiadamiania Ratunkowego, a także umożliwi dołączenie do SI PR innych systemów dostarczających zgłoszenia alarmowe, jak system eCall.
Źródło: CPI MAC