Rzecznik Praw Pacjenta przygotował poradnik dla pacjentów dotyczący wzywania pogotowania ratunkowego oraz rozmowy z dyspozytorem medycznym. Pogotowie ratunkowe wzywamy zazwyczaj w sytuacjach nagłych i bardzo stresujących, dlatego warto wiedzieć na jakie pytania być przygotowanym w razie konieczności wezwania zespołu.
Zespół ratownictwa medycznego (ZRM) należy wezwać (dzwoniąc na numer 999 lub 112), jeśli u Ciebie lub innej osoby, która jest w Twojej obecności, nastąpiło nagłe i bezpośrednie zagrożenie życia lub w stanach nagłych, których następstwem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu, uszkodzenie ciała lub utrata życia.
Dyspozytor może zapytać o:
- Miejsce zdarzenia, dokładny adres: pełna nazwa miejscowości, ulica, numer domu, gmina, powiat, województwo. Jak dojechać? Miejsca charakterystyczne (szkoła, kościół, kapliczka itp.). Czy ktoś będzie czekał na karetkę?
- Co się stało?
- Ile jest osób poszkodowanych? Jaki jest stan osoby (osób) poszkodowanej/nych? (Czy się rusza? Czy oddycha?)
- Imię, nazwisko, orientacyjny wiek osoby (osób) poszkodowanej.
- Imię, nazwisko osoby wzywającej pomoc, numer telefonu. Numer ten zostanie przekazany zespołowi ratownictwa medycznego. Kontakt zespołu ratownictwa medycznego z wzywającym może ułatwić znalezienie adresu lub najkrótszej drogi dojazdu. W trakcie rozmowy uważnie słuchaj tego, co mówi dyspozytor. Może powiedzieć, co należy zrobić do czasu przyjazdu karetki.
PAMIĘTAJ: Nigdy nie kończ rozmowy jako pierwszy, dyspozytor po potwierdzeniu przyjęcia wezwania pierwszy odkłada słuchawkę!
Źródło: RPP