Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kiedy wezwać pogotowie?

Kiedy wezwać pogotowie? fotolia.pl

Rzecznik Praw Pacjenta przygotował poradnik dla pacjentów dotyczący wzywania pogotowania ratunkowego oraz rozmowy z dyspozytorem medycznym. Pogotowie ratunkowe wzywamy zazwyczaj w sytuacjach nagłych i bardzo stresujących, dlatego warto wiedzieć na jakie pytania być przygotowanym w razie konieczności wezwania zespołu.

Zespół ratownictwa medycznego (ZRM) należy wezwać (dzwoniąc na numer 999 lub 112), jeśli u Ciebie lub innej osoby, która jest w Twojej obecności, nastąpiło nagłe i bezpośrednie zagrożenie życia lub w stanach nagłych, których następstwem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu, uszkodzenie ciała lub utrata życia.

Dyspozytor może zapytać o:

  1. Miejsce zdarzenia, dokładny adres: pełna nazwa miejscowości, ulica, numer domu, gmina, powiat, województwo. Jak dojechać? Miejsca charakterystyczne (szkoła, kościół, kapliczka itp.). Czy ktoś będzie czekał na karetkę?
  2. Co się stało?
  3. Ile jest osób poszkodowanych? Jaki jest stan osoby (osób) poszkodowanej/nych? (Czy się rusza? Czy oddycha?)
  4. Imię, nazwisko, orientacyjny wiek osoby (osób) poszkodowanej.
  5. Imię, nazwisko osoby wzywającej pomoc, numer telefonu. Numer ten zostanie przekazany zespołowi ratownictwa medycznego. Kontakt zespołu ratownictwa medycznego z wzywającym może ułatwić znalezienie adresu lub najkrótszej drogi dojazdu. W trakcie rozmowy uważnie słuchaj tego, co mówi dyspozytor. Może powiedzieć, co należy zrobić do czasu przyjazdu karetki.

PAMIĘTAJ: Nigdy nie kończ rozmowy jako pierwszy, dyspozytor po potwierdzeniu przyjęcia wezwania pierwszy odkłada słuchawkę!

Źródło: RPP 

Pt., 25 Sp. 2023 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek