Zarząd Związku Powiatów Polskich zaapelował do Rządu o dokonanie systemowych zmian w organizacji inspekcji sanitarnej na szczeblu powiatowym.
Zdaniem samorządowców ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie, która wprowadziła zmiany również w ustawie z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, nie rozwiązała problemów sygnalizowanych przez naszą ogólopolską organizację samorządu terytorialnego, od wielu lat.
W związku z czym Zarząd ZPP zaapelował o:
- ostateczne i jednoznaczne zespolenie inspekcji sanitarnej z samorządem powiatowym;
- w zakresie działania laboratoriów, wprowadzenie zasady, zgodnie z którą laboratoria będą tworzone przy powiatowych stacjach sanitarno-epidemiologicznych, przez Głównego Inspektora Sanitarnego, na wniosek zainteresowanego powiatu,laboratorium mogłoby obejmować swoim zasięgiem więcej niż jeden powiat;
- zmianę zasad finansowania inspekcji, z dochodów budżetu powiatu, których źródłem byłyby zwiększone udziały powiatu w PIT;
- przekazanie powiatom mienia będącego w dyspozycji inspekcji sanitarnych, co przyczyniłoby się do poprawy warunków funkcjonowania inspekcji.
Z pełną treścią występienia ZPP można się zapoznać klikając tutaj.