Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, jak powinna wyglądać komunikacja pacjenta z lekarzem, podczas wizyty, tak aby ta wizyta przebiegła sprawnie a pacjent uzyskał odpowiedzi na nurtujące go pytania.
Pierwszym najważniejszym punktem, jest odpowiednie przygotowanie do wizyty, które należy rozpocząć od zebrania informacji przez pacjenta na temat dolegliwości oraz nazwy wszystkich leków, które przyjmuje, czasami pomocne może być ich spisanie. Pacjent przed wizytą może przygotować pytania, na które chciałby uzyskać odpowiedź od lekarza. Przy tej okazji, RPP przypomina, że pacjent ma prawo, aby podczas wizyty towarzyszyła mu wskazana osoba.
Podczas samej wizyty, pacjent powinien być szczery i nie ukrywać niczego przed lekarzem – informując go precyzyjnie o swoich objawach oraz terminie ich wystąpienia. Bardzo, ważne jest również, aby pacjent powiadomił lekarza o nadużywaniu środków odurzających.
Rola lekarza, podczas tego procesu polega na stworzeniu takiej atmosfery, aby pacjent nie bał się zadawania pytań i dopytywania, jeżeli czegoś nie rozumie.
Rzecznik Praw Pacjenta, wskazuje, że jeżeli zdarzy się, że lekarz nie przypadł pacjentowi do gustu, wówczas ten winien zastanowić się nad zmianą specjalisty lub placówki medycznej. Co warte podkreślenia, pacjent ma prawo do wielokrotnych konsultacji z różnymi specjalistami oraz do bycia informowanym w sposób, jaki mu odpowiada.
Podczas wizyty równie ważne jest, aby pacjent uważnie słuchał lekarza lub personelu medycznego oraz omówił z nim plan postępowania. Jeżeli lekarz nie informuje o kolejnych wizytach pacjent winien zapytać, czy i kiedy powinien zgłosić się na następną wizytę.
Istotnym, o ile nie najważniejszym, jest także samo postępowanie pacjenta po przebytej wizycie - aby osiągnąć pozytywne efekty leczenia, ważne jest, aby pacjent dokładnie stosował się do zaleceń lekarskich, w tym do ilości, częstotliwości oraz czasu przyjmowania leków oraz do stosowania innych procedur medycznych. Samodzielna modyfikacja zaleceń może prowadzić do braku postępu w leczeniu choroby.
Źródło: RPP