Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jak planować przy tak niepewnych warunkach?

Jak planować przy tak niepewnych warunkach? fotolia.pl
„Prywatne podmioty tak, ale nadzór państwa, jego funkcja kontrolna musi być zapewniona i sprawnie realizowana. Po co nadzór państwa, wystarczy wolny rynek z podmiotami świadczącymi usługi zdrowotne i ubezpieczycielami. Błędne jest myślenie, że pozbawienie państwa kontroli nad pieniędzmi w systemie rozwali go i pozbawi państwo wszelkiej kontroli. A co z wysokospecjalistycznymi szpitalami, który z ubezpieczycieli chciałby takie usługi ubezpieczać? No i kto będzie kontrolował ubezpieczycieli? Kontrola państwa musi funkcjonować.
Zacznijmy myśleć inaczej, nie jak co wyrwać z systemu, kogo podejść, jak zwoływać się w grupy nacisku, tylko jak zapewnić jakość dla pacjenta. Jak mam zarządzać firmą, na której przychody nie mam niemal żadnego wpływu? Jak planować rozwój szpitala, kiedy ministerstwo i NFZ co rusz zmieniają zasady w trakcie gry? Zdążymy przygotować się do ich wdrożenia, by lepiej wypaść w negocjacjach kontraktu, a tu nagle wszystko zostaje przewrócone do góry nogami i zaczynamy od początku, i tak w kółko. Jakie negocjacje, to dyktat warunków – nie chcesz ich przyjąć, to nie przyjmuj, przecież wszyscy wiemy, że wtedy nie przetrwasz." Te i inne wnioski i pytania padały na trzecim już w bieżącym roku spotkaniu grupy wymiany doświadczeń w zarządzaniu powiatowymi usługami zdrowotnymi. Tym razem gospodarzem grupy był Powiat Otwocki, jeden z 12 powiatów biorących udział w obecnej edycji GWD.

 

Doskonalenie przez wymianę doświadczeń wśród praktyków

 

Grupy Wymiany Doświadczeń to cykl doradczo-szkoleniowy prowadzony dla kadry samorządowej, prowadzony przez trzy korporacje samorządowe: Związek Powiatów, Związek Miast i Związek Gmin Wiejskich. Wymiana doświadczeń to najlepszy sposób na samodoskonalenie, by lepiej zarządzać usługami dla mieszkańców. Porównywanie wyników zarządzania poszczególnymi usługami, poprzez wypracowane zestawy wskaźników, w coraz większej liczbie powiatów, miast i gmin. Obecny cykl prowadzony jest dla wybranych 45 jednostek w ramach projektu „Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego", realizowanego wspólnie przez trzy korporacje samorządowe. Poprzedni cykl Grup Wymiany Doświadczeń przeprowadzony został w latach 2007-2010. Wówczas to wypracowana została i zyskała popularność wśród urzędników samorządowych forma wymiany doświadczeń w niewielkich jednorodnych grupach praktyków danej dziedziny. Efektywność i skuteczność tej metody samodoskonalenia spowodowała jej kontynuację.

Jak zarządzać usługami zdrowotnymi

Każdorazowo punktem wyjścia do dyskusji, ogólnych obserwacji i wniosków jest zapoznanie się z sytuacją na terenie powiatu będącego gospodarzem spotkania. Zatem tym razem uczestnicy grupy (przedstawiciele pięciu powiatów: hajnowskiego, lubaczowskiego, opolskiego, otwockiego, tarnowskiego) zapoznali się z sytuacją Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Otwocku. Rada Powiatu przyjęła w październiku uchwałę o przekształceniu szpitala w spółkę z o.o. (uczestnicy otrzymali jej kopię) oraz plan działań na najbliższą przyszłość z tym związanych. Pierwszego dnia prezentacje danych ekonomicznych jednostki przedstawił podinspektor ds. promocji i ochrony zdrowia w starostwie Paweł Walkiewicz, stan przygotowań powiatu do przekształcenia jednostki w spółkę przedstawiły panie: starosta Bogumiła Więckowska i skarbnik Alicja Matuszewska. Wcześniej z ogólnymi informacjami na temat położenia, walorów i historii Powiatu Otwockiego zapoznał zebranych członek zarządu Janusz Budny. Natomiast drugiego dnia goście - oprowadzani przez dyrektora Artura Złotowskiego i kierownika administracyjnego szpitala Jana Ochnio - gruntownie zwiedzili szpital i zapoznali się z niuansami jego funkcjonowania, co było przedmiotem dalszych rozmów.

Systemowe obserwacje

Nie forma własności decyduje, a jakość zarządzania – mówił moderator grupy Zbyszko Przybylski, prezes spółki prowadzącej szpital powiatowy we Wrześni. Podkreślił jednek wyjątkowość tego procesu w przypadku zarządzania szpitalem, ze względu na brak możliwości wpływania na przychody jednostki. Pytał: co mają zrobić te zrestrukturyzowane jednostki, które wdrożyły już możliwe środki udoskonalenia zarządzania, podniesienia jego efektywności kosztowej? Nie maja juz innych narzędzi i są żależni tylko od wyniku negocjacji kontraktu z regionalnymi oddziałami NFZ, które nie zawsze i nie wszędzie wyglądają jak negocjacje. Cały system jest przeregulowany aktami prawnymi, często zmieniającymi się i często sprzecznymi z tymi zmienianymi.

Ale zebrani przyznali także, że problemy leżą również po stronie samych zarządzających, np. jeśli okazuje się, że dana procedura jest dobrze opłacana, np. rehabilitacja, to wszyscy chcą ją wygrać - tworzy się wtedy sztuczna konkurencja, szpitale i powiaty ponoszą koszty inwestycji, które często potem się nie zwracają. Pojawił się pomysł usprawniający zarządzanie, zawarty w haśle szpitala-hotelu, tj. jednostki bezoddziałowej, korzystającej z wolnych w danej chwili zasobów szpitala (pokoi i łóżek).

Co dalej?

Zebrani ustalili wzór ankiety badania opinii klientów usług zdrowotnych powiatu oraz sposób i termin jej przeprowadzenia: do marca 2012, na oddziałach: chirurgicznym, wewnętrznym, ginekologiczno-położniczym, w liczbie min. 20-30 szt. poprzez wystawienie urny i zaangażowanie pracownika socjalnego. Grupa wybrała także jako ogólne wskaźniki poziomu usług – posiadanie przez powiat opracowanej w formie raportu diagnozy stanu zdrowia mieszkańców powiatu oraz opracowanie i wdrażanie powiatowych programów zdrowotnych.
Sob., 10 Gr. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża