Doskonalenie przez wymianę doświadczeń wśród praktyków
Grupy Wymiany Doświadczeń to cykl doradczo-szkoleniowy prowadzony dla kadry samorządowej, prowadzony przez trzy korporacje samorządowe: Związek Powiatów, Związek Miast i Związek Gmin Wiejskich. Wymiana doświadczeń to najlepszy sposób na samodoskonalenie, by lepiej zarządzać usługami dla mieszkańców. Porównywanie wyników zarządzania poszczególnymi usługami, poprzez wypracowane zestawy wskaźników, w coraz większej liczbie powiatów, miast i gmin. Obecny cykl prowadzony jest dla wybranych 45 jednostek w ramach projektu „Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego", realizowanego wspólnie przez trzy korporacje samorządowe. Poprzedni cykl Grup Wymiany Doświadczeń przeprowadzony został w latach 2007-2010. Wówczas to wypracowana została i zyskała popularność wśród urzędników samorządowych forma wymiany doświadczeń w niewielkich jednorodnych grupach praktyków danej dziedziny. Efektywność i skuteczność tej metody samodoskonalenia spowodowała jej kontynuację.
Jak zarządzać usługami zdrowotnymi
Każdorazowo punktem wyjścia do dyskusji, ogólnych obserwacji i wniosków jest zapoznanie się z sytuacją na terenie powiatu będącego gospodarzem spotkania. Zatem tym razem uczestnicy grupy (przedstawiciele pięciu powiatów: hajnowskiego, lubaczowskiego, opolskiego, otwockiego, tarnowskiego) zapoznali się z sytuacją Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Otwocku. Rada Powiatu przyjęła w październiku uchwałę o przekształceniu szpitala w spółkę z o.o. (uczestnicy otrzymali jej kopię) oraz plan działań na najbliższą przyszłość z tym związanych. Pierwszego dnia prezentacje danych ekonomicznych jednostki przedstawił podinspektor ds. promocji i ochrony zdrowia w starostwie Paweł Walkiewicz, stan przygotowań powiatu do przekształcenia jednostki w spółkę przedstawiły panie: starosta Bogumiła Więckowska i skarbnik Alicja Matuszewska. Wcześniej z ogólnymi informacjami na temat położenia, walorów i historii Powiatu Otwockiego zapoznał zebranych członek zarządu Janusz Budny. Natomiast drugiego dnia goście - oprowadzani przez dyrektora Artura Złotowskiego i kierownika administracyjnego szpitala Jana Ochnio - gruntownie zwiedzili szpital i zapoznali się z niuansami jego funkcjonowania, co było przedmiotem dalszych rozmów.
Systemowe obserwacje
Nie forma własności decyduje, a jakość zarządzania – mówił moderator grupy Zbyszko Przybylski, prezes spółki prowadzącej szpital powiatowy we Wrześni. Podkreślił jednek wyjątkowość tego procesu w przypadku zarządzania szpitalem, ze względu na brak możliwości wpływania na przychody jednostki. Pytał: co mają zrobić te zrestrukturyzowane jednostki, które wdrożyły już możliwe środki udoskonalenia zarządzania, podniesienia jego efektywności kosztowej? Nie maja juz innych narzędzi i są żależni tylko od wyniku negocjacji kontraktu z regionalnymi oddziałami NFZ, które nie zawsze i nie wszędzie wyglądają jak negocjacje. Cały system jest przeregulowany aktami prawnymi, często zmieniającymi się i często sprzecznymi z tymi zmienianymi.
Ale zebrani przyznali także, że problemy leżą również po stronie samych zarządzających, np. jeśli okazuje się, że dana procedura jest dobrze opłacana, np. rehabilitacja, to wszyscy chcą ją wygrać - tworzy się wtedy sztuczna konkurencja, szpitale i powiaty ponoszą koszty inwestycji, które często potem się nie zwracają. Pojawił się pomysł usprawniający zarządzanie, zawarty w haśle szpitala-hotelu, tj. jednostki bezoddziałowej, korzystającej z wolnych w danej chwili zasobów szpitala (pokoi i łóżek).
Co dalej?