Od 16 marca br. zmieniły się zasady korzystania z porad lekarskich w przychodniach podstawowej opieki zdrowotnej. Od teraz formę w jakiej chce się odbyć wizytę wybierze pacjent – lekarz nie może (poza kilkoma wyjątkami) samodzielnie narzucić teleporady bez zgody pacjenta.
Lekarz nie może odmówić bezpośredniej wizyty w przypadku gdy:
- Pacjent lub jego opiekun ustawowy nie wyrażają zgody na teleporadę.
- Pacjent cierpi na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie stanu jego zdrowia lub zmieniły się objawy.
- Istnieje podejrzenie choroby nowotworowej.
- Pacjentem jest dziecko poniżej 6 roku życia.
- Pacjent ma pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazał w deklaracji wyboru.
Z teleporady pacjent skorzysta gdy:
- Istnieje podejrzenie, że pacjent jest zakażony wirusem SARS-CoV-2.
- Pacjent potrzebuje recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma jego dokumentację medyczną.
- Pacjent potrzebuje zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma jego dokumentację medyczną.
- Pacjent potrzebuje zaświadczenia o stanie zdrowia.
- Pacjentem jest dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.
Jak zaznacza Narodowy Fundusz Zdrowia teleporada powinna zostać udzielona nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście lub w późniejszym terminie, jeśli termin ten zostanie ustalony w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
Źródło: NFZ
Komentarze