Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowe śmigłowce lecą z pomocą

Nowe śmigłowce lecą z pomocą fotolia.pl

Jak poinformowało Ministerstwo Zdrowia, 26 kwietnia 2011 r. wdrożono do służby w olsztyńskiej bazie śmigłowiec Eurocopter EC 135 i zakończono wymianę floty Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

LPR obecnie prowadzi działalność w siedemnastu bazach stałych. Zespół Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego (HEMS – od ang. Helicopter Emergency Medical Service) to pilot, ratownik medyczny/pielęgniarka i lekarz. Od 1 kwietnia br. LPR pełni także dyżury nocne, baza zespołu mieści się w wojskowej części lotniska Okęcie w Warszawie. W przyszłości takie dyżury będą odbywały się także w innych rejonach Polski, a już w tym roku planowane jest wydłużenie dyżurów w bazach w Gdańsku i we Wrocławiu.

Inwestycja rozpoczęła się w 2005 roku, gdy Sejm RP przyjął ustawę, na  mocy której minister zdrowia mógł zakupić dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego 23 nowoczesne śmigłowce oraz symulator lotów. W 2008 roku, po procedurze przetargowej, podpisano umowę z firmą Eurocopter na dostawę śmigłowców i symulatora lotu dla SP ZOZ LPR.

Pierwsze maszyny zostały dostarczone we wrześniu 2009 roku. Jednocześnie odbywały się szkolenia pilotów i mechaników.  50 pilotów zostało przeszkolonych w Niemczech, pozostali w kraju. Zajęciaodbywały się także przy wykorzystaniu nowego symulatora lotów. Śmigłowce EC 135 zastąpiły wysłużone  Mi-2. Nowe helikoptery są lepiej przystosowane do pracy w różnych warunkach, mniejsze rozmiary pozwalają na bezpieczne  manewry w miejscach ograniczonych przeszkodami, a także mają  możliwość wykonywania lotów operacyjnych po zmroku.

Przyjęcie do służby nowych latających ambulansów i pełnienie całodobowych dyżurów wiąże się z koniecznością przygotowania niezbędnej infrastruktury i zasobów ludzkich. W całej Polsce odbywają się szkolenia strażaków, którzy uczą się zabezpieczać i oświetlać miejsca do lądowania. Aktualnie jest ponad 11000 wyszkolonych strażaków ratowników. Konieczne jest także przeszkolenie dyspozytorów medycznych. Ok. 3000 osób będzie się uczyło współpracy z SP ZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe. Ponadto każda dyspozytornia otrzyma  specjalną mapę gmin z zaznaczonymi miejscami do lądowania.

Na terenach gmin w całej Polsce trwa wyznaczanie i weryfikacja miejsc, które podniosą bezpieczeństwo lądowania śmigłowca po zapadnięciu zmroku. Na Mazowszu wyznaczono już prawie 100 takich miejsc i trwa opracowywanie kolejnych.

Aby w pełni wykorzystać możliwości nowych maszyn, konieczne jest funkcjonowanie całodobowych lądowisk przyszpitalnych, z których pacjent wprost ze śmigłowca może trafić na oddział, gdzie otrzyma specjalistyczną pomoc medyczną. Obecnie w Polsce jest 100 lądowisk i innych miejsc przystosowanych do startów i lądowań, znajdujących się w bezpośredniej bliskości szpitali. W nabliższych latach powstaną kolejne 42
lądowiska przyszpitalne finansowanie z funduszy unijnych.

Projekt ten to nie koniec inwestycji w Lotniczym Pogotowiu. Rozpoczęła się realizacja  projektu indywidualnego „Budowa i remont oraz doposażenie baz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego” w ramach działania 12.1 Rozwój systemu ratownictwa medycznego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.  Ponad 68 milionów zł  zostanie przeznaczone na budowę 4 baz:  w Łodzi, Poznaniu, Suwałkach i Zielonej Górze, hangar Stacji Obsługi Technicznej w Szczecinie, modernizację obiektów  w Białymstoku i Sanoku. W kolejnym etapie  wybudowane oraz doposażone zostaną 4 bazy w Gdańsku, Kielcach, Krakowie i Wrocławiu.

Wt., 10 Mj. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Barbara Łączna