Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Elementy istotne uchwały w przedmiocie likwidacji SPZOZu

Elementy istotne uchwały w przedmiocie likwidacji SPZOZu fotolia.pl

Zgodnie z art. 60 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej likwidacja samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej następuje w drodze rozporządzenia, zarządzenia albo uchwały właściwego organu podmiotu tworzącego.

W myśl ust. 2 cytowanego artykułu rozporządzenie, zarządzenie albo uchwała o likwidacji samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej zawiera w szczególności:

  1. określenie zakładu podlegającego likwidacji;
  2. oznaczenie dnia zaprzestania udzielania świadczeń zdrowotnych, nie wcześniej niż 3 miesiące od dnia wydania rozporządzenia, zarządzenia albo podjęcia uchwały;
  3. oznaczenie dnia otwarcia likwidacji, nie później niż 30 dni od dnia, o którym mowa w pkt 2;
  4. określenie sposobu i trybu zadysponowania składnikami materialnymi i niematerialnymi;
  5. oznaczenie dnia zakończenia likwidacji.

Rozporządzenie, zarządzenie albo uchwała o likwidacji samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej stanowi podstawę do jego wykreślenia z:

  1. rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, o którym mowa w art. 100, z dniem zaprzestania udzielania świadczeń zdrowotnych;
  2. Krajowego Rejestru Sądowego z dniem zakończenia likwidacji.

Okres od dnia otwarcia likwidacji do dnia jej zakończenia nie może być dłuższy niż 12 miesięcy. W przypadku wydania rozporządzenia, zarządzenia albo uchwały, nie można przedłużać terminu zakończenia likwidacji.

Elementy składowe uchwały, zostały wskazane w art. 60 ust. 2 ww. ustawy poprzedzone zwrotem " w szczególności", co oznacza, że jest to co prawda wyliczenie przykładowe, ale określenie powyższych kwestii stanowi niezbędne, obligatoryjne minimum, które winno zostać uregulowane w przedmiotowej uchwale.

Art. 60 ust. 2 ustawy o działalności leczniczej nakłada na radę miejską między innymi również obowiązek oznaczenia dnia zaprzestania udzielania świadczeń zdrowotnych, nie wcześniej niż 3 miesiące od dnia wydania rozporządzenia, zarządzenia albo podjęcia uchwały. Określenie dnia zaprzestania udzielania świadczeń zdrowotnych jest elementem istotnym uchwały, bowiem zgodnie z ustępem 3 omawianego artykułu rozporządzenie, zarządzenie albo uchwała o likwidacji samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej stanowi podstawę do jego wykreślenia z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, o którym mowa w art. 100 ustawy o działalności leczniczej, z dniem zaprzestania udzielania świadczeń zdrowotnych, natomiast z dniem zakończenia likwidacji samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej podlega wykreśleniu z Krajowego Rejestru Sądowego. Uchwała powinna także określać sposób i tryb zadysponowania składnikami materialnymi i niematerialnymi likwidowanego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej. Wskazać bowiem trzeba, że organ założycielski z chwilą utworzenia SP ZOZ zobowiązany jest wyposażyć go w niezbędne do funkcjonowania składniki materialne i niematerialne a w przypadku jego likwidacji zobowiązany jest podjąć decyzję w zakresie sposobu i trybu zadysponowania tymi składnikami.

Jeżeli w uchwale o likwidacji SPZOZu nie zostaną zawarte wszystkie uregulowania wymagane przez art. 60 ust. 2 ustawy o działalności leczniczej, stanowi to istotne naruszenie prawa. Konstytucja RP przyznaje jednostkom samorządu terytorialnego w zakresie przyznanych im uprawnień samodzielność podlegającą z mocy art. 165 Konstytucji RP ochronie sądowej. To jednak działalność prowadzona przez organy samorządu terytorialnego opiera się na ustawach i musi się mieścić w granicach upoważnień w nich zawartych (art. 87 ust. 2 i 94 Konstytucji RP). Oznacza to, że treść uchwały musi być zgodna z przepisami prawa a tryb podjęcia uchwały musi odpowiadać określonym procedurom, zaś niewykonanie takiego obowiązku równoznaczne jest z istotnym naruszeniem prawa i skutkuje stwierdzeniem nieważności wadliwej uchwały.

Źródło: Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Pomorskiego z dnia 27 listopada 2013 r. NK-III.4131.295.2013.ASO

Sob., 17 Prn. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka