Jeżeli organ prowadzący SP ZOZ zamierza dokonać zmian w składzie rady społecznej samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej wynikających z przesłanek nie objętych zapisami statutu tego zakładu - powinien w pierwszej kolejności podjąć działania celem dokonania zmian statutu. Tak wynika z uzasadnienia wyroku WSA w Warszawie z 15 kwietnia 2014 r. sygn. VII SA/Wa 6/14. Wyrok jest nieprawomocny.
Wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych. Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie wprowadzenia zmian w składzie Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej. Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na uchwałę Rady Gminy złożył wojewoda. Zaskarżonemu przepisowi Wojewoda zarzucił istotne naruszenie norm zawartych w art. 42 ust. 2 pkt 4 ustawy o działalności leczniczej w związku z § 10 ust. 6 Statutu SPZOZ polegające na rozszerzeniu katalogu okoliczności uprawniających do odwołania członka Rady Społecznej przed upływem kadencji. W skardze Wojewoda wskazał, że Statut SPZOZ wymienia okoliczności wygaśnięcia mandatu członka rady społecznej przed upływem kadencji. Katalog ten ma charakter wyczerpujący i nie jest dopuszczalna wykładnia rozszerzająca zastosowania tego przepisu w odniesieniu do przyczyn, które nie zostały w nim wymienione. Z udzielonego przez Przewodniczącego Rady Gminy wyjaśnienia wynikało, że przyczyną odwołania jednej z osób z funkcji członka Rady Społecznej nie były przesłanki określone w Statucie. Sąd uznał argumenty wojewody za zasadne. W uzasadnieniu wyrok Sąd wskazał m.in., że rażące naruszenie prawa zachodzi więc w przypadku, gdy czynność zmierzająca do wydania aktu administracyjnego oraz treść załatwienia sprawy w nim wyrażona stanowią zaprzeczenie stanu prawnego sprawy w całości lub w części. Nie chodzi przy tym o błędy w wykładni prawa, lecz o przekroczenie prawa w sposób jasny i niedwuznaczny.
Źródło: CBOSA