Jak pokazuje przykład posiedzenia Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej odbytego w dniu 16 stycznia 2014 roku nawet zdjęcie z porządku obrad połowy przewidzianych do rozpatrzenia punktów nie gwarantuje krótkiego posiedzenia. Obrady trwały bowiem przeszło cztery godziny.
Największa w tym zasługa dwóch punktów porządku obrad: zaopiniowania projektu założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw oraz ujętej w punkcie sprawy różne dyskusji nad problematyką transportu sanitarnego. W tym pierwszym punkcie spór dotyczył idei wydawania odrębnych, elektronicznych kart ubezpieczenia zdrowotnego oraz kart specjalisty medycznego (o istocie problemu w odrębnym artykule). Przedstawiciele Związku Powiatów Polskich oraz Związku Województw RP wskazywali, że zaproponowane rozwiązania są niewątpliwie interesujące, jednakże niewłaściwe z punktu widzenia horyzontalnego. Prowadzą bowiem do rozdrobnienia wysiłków elektronizacji administracji i nieracjonalnego wydatkowania środków publicznych. Trudno powiedzieć, że przytaczane argumenty spotkały się ze zrozumieniem – w tej sytuacji projekt ma być przedmiotem dalszych prac.
Długość dyskusji o transporcie sanitarnym była z kolei związana z obszernością tematu – objął on bowiem m.in. problem przerzucania na zespoły ratownictwa medycznego obowiązku zapewnienia transportu przez podmioty realizujące świadczenia w poszczególnych innych zakresach, problem zapewniania transportu sanitarnego przez podmioty realizujące świadczenia w zakresie nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej, czy problem uprawnień transportu sanitarnego do używania oznakowania jednostek systemu ratownictwa oraz sygnałów uprzywilejowania.
Pakiet czterech projektów rozporządzeń dotyczył aktów wykonawczych do tzw. „ustawy o bestiach”. Objął on projekty:
- rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie Krajowego Ośrodka Zapobiegania Zachowaniom Dyssocjalnym;
- rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie sposobu dokumentowania przypadków zastosowania przymusu bezpośredniego;
- rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wskazania zakładu psychiatrycznego wykonującego obserwację orzeczoną przez sąd;
- projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania świadczeń zdrowotnych osobom umieszczonym w Krajowym Ośrodku Zapobiegania Zachowaniom Dyssocjalnym.
W sytuacji uchwalonej ustawy opinia mogła być wyłącznie pozytywna – choć przedstawiciele strony samorządowej zdawali sobie sprawę z faktu, że jest to tworzenie jednostki pod doraźne potrzeby polityczne w sposób nie tyle uzasadniony racjonalnym działaniem co stworzeniem pozorów, że nie mamy do czynienia z przedłużeniem kary pozbawienia wolności, lecz z procesem leczniczym. W tym miejscu warto zresztą przytoczyć stanowisko Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego wyrażone w toku konsultacji społecznych. PTP wskazało, że niezmiennie sprzeciwia się nadawaniu KOZZD charakteru leczniczego. Zdaniem Towarzystwa usytuowanie Ośrodka powinno być jasno przypisane do Ministerstwa Sprawiedliwości, a obsługa powierzona służbom więziennym, bo jest to izolacja i zabezpieczenie społeczeństwa, a nie leczenie.
Pozytywnie zostały zaopiniowane również:
- projekt Krajowego Programu Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020. Nowy wymiar aktywnej integracji;
- projekt Programu Operacyjnego Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym 2014 – 2020;
- projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie nadania statusu obszaru ochrony uzdrowiskowej Miastu Frombork i sołectwom: Bogdany i Ronin położonym na obszarze gminy Frombork;
- projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie nadania statusu obszaru ochrony uzdrowiskowej sołectwom: Astachowice, Bądków, Biała, Brachowice, Dzierżązna, Gieczno, Grabiszew, Jasionka, Rogóźno, Śladków Górny, Warszyce, Wola Rogozińska i Wypychów położonym na obszarze gminy Zgierz oraz sołectwu Celestynów położonemu na obszarze gminy Ozorków.
Większość projektów zdjętych z porządku obrad dotyczyła aktów wykonawczych do nowelizowanej obecnie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Było to spowodowane faktem, że jak pokazały ostatnie dni w ramach prac parlamentarnych posłowie wprowadzają do projektu bardzo istotne zmiany mające kluczowe znaczenie dla części rozporządzeń. W tej sytuacji bezprzedmiotowe jest dyskutowanie nad projektami, których kształt może się diametralnie zmienić:
- projektem rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie rad rynku pracy;
- projektem rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie profilowania pomocy dla bezrobotnego;
- projektem rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie szczegółowych warunków oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy;
- projektem rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wzoru wniosku o akredytację do prowadzenia pośrednictwa pracy w ramach sieci EURES;
- projektem rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie programów specjalnych;
- projektem rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społw sprawie szczegółowego sposobu i trybu przyznania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego;
- projektem rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie dodatku do wynagrodzenia dla pracowników publicznych służb zatrudnienia oraz Ochotniczych Hufców Pracy.
Z porządku obrad został również zdjęty projekt Strategii Polityki Społecznej Województwa Lubuskiego na lata 2014-2020 – ze względu na niezakończony proces konsultacji.
Zasygnalizować należy, że kilka projektów rozporządzeń zostało zdjęte z porządku z wyprzedzeniem.