Od długiego już czasu Związek Powiatów Polskich wskazuje na problemy związane ze stosowaniem art. 94 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 roku – Prawo farmaceutyczne.
Przyznana radzie powiatu kompetencja do ustalania rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych jest, nie dość że konfliktogenna, to jeszcze praktycznie nieegzekwowalna. Sytuacji nie zmieniają orzeczenia sądów administracyjnych, które co prawda potwierdzają obecny stan prawny, jednakże nie mogą w żaden skuteczny sposób zaradzić związanym z nim patologiom.
W tej sytuacji – w drodze wyjątku od ogólnie prezentowanej przez nas zasady nienaruszalności zadań jednostek samorządu terytorialnego – proponujemy przeniesienie kompetencji do ustalania rozkładu godzin pracy, w tym godzin pracy nocnej, na właściwą miejscowo okręgową izbę aptekarską. Jednocześnie należy przewidzieć:
ustawowy (ewentualnie przekazany do ustalenia w drodze aktu wykonawczego) minimalny standard zaspokojenia potrzeb ludności, np. co najmniej jedna apteka dyżurna w powiecie, przy zachowaniu racjonalnej odległości między poszczególnymi aptekami dyżurującymi na obszarze powiatu; prawo organów wykonawczych gmin i powiatów do wyrażenia opinii odnośnie projektu rozkładu godzin pracy aptek.
Prezes Zarządu
Związku Powiatów Polskich
(-) Marek Tramś