W ramach aktualnie realizowanego projektu Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych, powstał prototyp systemu Internetowe Konto Pacjenta (IKP). Obecnie wdrażany prototyp systemu Internetowego Konta Pacjenta ma charakter pilotażowy i będzie stanowić na bieżąco aktualizowaną bazę wiedzy o stanie zdrowia pacjenta.
Działaniami objęci są pacjenci chorzy na cukrzycę w wieku od 18 lat leczący się w Krakowie, lekarze rodzinnych oraz lekarze diabetolodzy z Krakowa, poradnie POZ oraz poradnie diabetologiczne z Krakowa.
Do tej pory zakończono I etap realizacji, zaś proces wdrożenia rozpocznie się w maju br. Wnioski z realizacji prototypu IKP będą wykorzystywane do budowy końcowego rozwiązania, które w przyszłości obejmie całą Polskę. Docelowo Internetowe Konto Pacjenta będzie elementem dużego, zintegrowanego systemu informatycznego, wspierającego system opieki zdrowotnej w Polsce.
Platforma umożliwi w przyszłości autoryzowany dostęp i bezpieczną wymianę danych między np. ubezpieczycielami, prawodawcami a systemami medycznymi, oraz gromadzenie w jednym miejscu wszystkich informacji dotyczących stanu zdrowia pacjenta. Dzięki temu uprawnione podmioty zyskają wgląd do kompletnej historii leczenia oraz szczegółowych danych medycznych (wyniki badań, recepty, skierowania) . Chory zyska dostęp do swojej karty, wraz z możliwością uzupełniania danych medycznych np. wyniki badań, pomiar poziomu cukru oraz kontaktu z lekarzem za pośrednictwem wiadomości wysyłanych w ramach systemu. Internetowe Konto Pacjenta będzie kompatybilne z systemem gabinetowym z którego korzysta zoz.
Zaawansowane rozwiązania informatyczne umożliwią organom publicznym gromadzenie, analizę i udostępnianie danych medycznych w postaci elektronicznej. Realizacja projektu ma na celu uporządkowanie obecnej formy zarządzania danymi medycznymi, stworzenie stabilnego systemu wymiany informacji w ochronie zdrowia i zbudowanie optymalnego modelu opieki zdrowotnej.
Elektroniczne systemy przetwarzania informacji są coraz powszechniejsze. W Niemczech ponad połowa lekarzy ma już dostęp on-line do dokumentacji medycznej, w Czechach pacjenci mają wgląd w swoją dokumentację w postaci elektronicznej, w Dani za pośrednictwem portalu internetowego można rejestrować się do lekarza i zamawiać leki. Doświadczenia tych krajów wskazują, że pozwala to na wprowadzenie oszczędności w wydatkach ponoszonych na ochronę zdrowia oraz poprawia efektywność i jakość procesu leczenia.